دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار بیانیه جوانان عربستانی و درخواست اصلاحات سیاسی در کشور، موج جدیدی از اعتراضات، مناطق مختلف این کشور را فراگرفت.

عربستان دیپلمات ها

به گزارش شبکه خبری الجزیره، 2600 جوان عربستانی در اقدامی کم نظیر با امضای بیانیه‌ای، خواستار اعطای آزادی‌های سیاسی، ایجاد نهادهای مدنی در کشور و پایان دادن به سوءاستفاده از قدرت برای حذف مخالفان به شیوه‌های غیراخلاقی شدند.

توقف تحریک‌ها و جبهه گیری‌ها علیه طیف‌های مختلف جامعه، تضمین آزادی‌های سیاسی و ایجاد نظامی بهره‌مند از نهادهای قانونی بخش دیگری از مطالباتی است که جوانان عربستان در بیانیه‌ای موسوم به «بیانیه جوانان سعودی» آن‌را منتشر کرده‌اند. این اقدام تحرکی جدید در عرصه سیاسی این کشور تلقی می‌شود.اما درحالی‌که رسانه‌های داخلی عربستان از نزدیک شدن به این بیانیه خودداری کردند، در مقابل، سایت‌های متمایل به جریان اصلاحات در کشور به‌طور گسترده‌ای بدان پرداخته‌اند.

یکی از امضا‌کنندگان این بیانیه که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که بیانیه یاد شده در واکنش به ضعف گفت‌وگوی مسالمت آمیز میان جریان‌های فکری در عربستان ارائه شده است.این درحالی است که باسم عالم حقوقدان عربستانی در گفت‌وگو با الجزیره با اشاره به اینکه این بیانیه در ادامه تحرکات جوانان عربستانی ارائه می‌شود، افزود:

این تحرکات با آغاز بهار عربی شدت گرفته و بیانیه یاد‌شده، دال بر آغاز دوره‌ای جدید و واقعی برای نسل جوانان مستقلی است که دسته بندی‌های پیشین را نمی‌پذیرد و هرگونه جهت‌دهی‌های سیاسی را برنمی‌تابد. همزمان شاهزاده بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز آل سعودی برادرزاده ملک عبدالله پادشاه عربستان از شاهزاده‌های ناراضی سعودی که در لندن به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی عربی، ضمن تکرار انتقادات گذشته مجموعه‌ای از درخواست‌ها را برای تغییرات در عربستان اعلام کرد.

شاهزاده بسمه بنت عبدالعزیز در ادامه با اشاره به اینکه عربستان بیشترین بودجه آموزش و ساخت مدارس و دانشگاه‌ها را در اختیار دارد، تاکید کرد که این بودجه اما به جیب افراد غیرمسئول روان می‌شود و هیچ نظارتی در این باره وجود ندارد. او تغییر در قانون اساسی، نظام آموزشی، شرایط اجتماعی زنان و همچنین وضعیت خدمات اجتماعی را از جمله تغییرات ضروری و مورد نیاز در عربستان خواند.

اما در موج تازه ناآرامی‌ها و اعتراضات در عربستان سعودی، مخالفان این کشور فعالیت‌های جدیدی را در مناطق مختلف منطقه شرقی کشور به‌منظور اجرای اصلاحات اساسی در عربستان آغاز کردند.به گزارش شبکه خبری العالم، مخالفان سعودی در آغاز فعالیت هفته شکست محدودیت‌ها در منطقه شرقی کشور، خواستار انجام اصلاحات بنیادین و مجازات عاملان کشتار و سرکوب اخیر معترضان شدند.

مخالفان سعودی ضمن فراخواندن مردم برای شرکت در اعتصاب گسترده در شهر العوامیه، خواستار عزل محمد بن فهد حاکم منطقه شرقی و برگزاری تظاهرات با حضور فعالان حقوقی به‌مدت یک هفته در شهر عوامیه و جزیره تاروت شدند.
این درحالی است که قرار است تظاهرات مرکزی گسترده‌ای هم جمعه آینده در شهر القطیف در شرق عربستان سعودی برگزار شود.

اما در موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی در عربستان، این بار دانشجویان دانشگاه تبوک با برگزاری تجمعی خواستار تغییر و اصلاحات در کشور شدند.پیش از این، دانشجویان دانشگاه ملک خالد در شهر ابها با برگزاری تظاهراتی، ضمن اعتراض به کشته‌شدن یک دانشجوی دختر به دست نیروهای امنیتی، خواستار اصلاح اوضاع سیاسی در کشور شده بودند.

کد خبر 165585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز