مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با بررسی کریستال‌های عظیم گچ در یک غار موفق شدند نحوه شکل گیری گچ در طبیعت را نشان داده و به شیوه جدید و کم هزینه‌ای برای تولید ماده معدنی "باسانیت" در دمای پایین دست یابند

کریستالهای گچ

به گزارش ایسنا، گچ یک ماده معدنی طبیعی است و در صورتی که در طبیعت برای هزاران سال رها شود، می‌تواند کریستال‌های عظیم و شفافی به ارتفاع بیش از 10 متر ایجاد کند.

نتایج تحقیقات محققان کالج زمین و محیط زیست دانشگاه لیدز انگلیس با همکاری محققان دانشگاه گرانادا اسپانیا در غار Naica‌ مکزیک با کریستال‌های عظیم گچ نشان می‌دهد، رشد گچ از بلورهای کوچک ماده معدنی موسوم به باسانیت شروع می‌شود.

سالانه بیش از 100 میلیون تن باسانیت از طریق دهیدراته کردن گچ در دمای 150 درجه سانتیگراد تولید می‌شود. ساختمان سازان، هنرمندان و متخصصان علوم پزشکی با تهیه پودر باسانیت و افزودن آب به آن، مواد نرم و قابل انعطافی تولید می‌کنند که پس از خشک شدن مجدد به یک ماده سخت تبدیل می‌شود.

محققان با استفاده از روش‌های فوق اشباع گچ توانستند ماده معدنی باسانیت را در دمای معمولی تولید کنند.

پروفسور لیان بنینگ از محققان دانشگاه لیدز تأکید می‌کند: این فرآیند پیش از این در آزمایشگاه مورد بررسی قرار نگرفته بود. در طبیعت گچ به صورت کریستال‌های بسیار بزرگ رشد می‌کند، اما برای نخستین بار در آزمایشگاه نحوه رشد و شکل گیری گچ از طریق بلورهای کوچک و متعدد باسانیت را نشان دادیم.

پروفسور خوآن مانوئل روئیتز نیز خاطر نشان می‌کند: این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه فرآیند شکل گیری یک ماده معدنی دارای اثرات اقتصادی چشمگیر بر زندگی انسان است و چگونه طبیعت می‌تواند مناظر دیدنی و اعجاب انگیزی مانند کریستال‌های گچ غار Naica‌ خلق کند.

کد خبر 165514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز