دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون تحقیقات آزمون و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش، گفت: وظیفه‌ای که سازمان سنجش تقریباً از ده سال پیش تاکنون به آن پرداخته، ارزشیابی کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی و سنجش کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها است.

به گزارش مهر، جواد حاتمی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نهادی ملی برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش وجود دارد و البته در برنامه پنجم توسعه هم تشکیل این نهاد پیش‌بینی شده است؛ در این میان، سازمان سنجش را می‌توان زیربنای تأسیس این سازمان دانست.

وی افزود: آحاد جامعه، سازمان سنجش را به نام سازمان کنکور می‌شناسند اما این فعالیت، یکی از وظایف این سازمان است. وظیفه دیگری که سازمان سنجش تقریباً از ده سال پیش تاکنون به آن پرداخته، ارزشیابی کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی و سنجش کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها است.

معاون تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور در تشریح این مطلب اظهار داشت: یکی از روش‌های سازمان سنجش برای ارزیابی کیفیت آموزش، ارزیابی درونی دپارتمان‌های آموزشی دانشگاه‌ها است که بر مبنای گزارش‌هایی انجام می‌شود که دانشگاه‌ها از وضعیت آموزشی خود برای این سازمان می‌فرستند.

وی با بیان اینکه پس از ارزیابی درونی، با کمک گروه‌های خبره، ارزیابی بیرونی انجام می‌شود، گفت: در نهایت، با جمع‌آوری نتایج این دو نوع ارزیابی، نمره هر دانشگاه مشخص می‌شود و پس از آن، این نتایج در معاونت تحقیقات سازمان سنجش مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

حاتمی با بیان اینکه این فرآیند تا ایده‌ال خود فاصله زیادی دارد، اضافه کرد: بخشی از این امر، ناشی از عدم آشنایی دقیق دانشگاه‌ها نسبت به اهداف سازمان سنجش در این زمینه است. همچنین برای تغییر در نظام آموزشی باید با تمامی عناصر اجرایی به توافق برسیم؛ بدون این توافق، اطمینان از توانایی برطرف کردن نیازها و خلاءها توسط برنامه اعمال‌شده وجود ندارد.

وی با طرح این سوال که چه گروه و یا نهادی باید کیفیت آموزش و پرورش را بسنجد، گفت: به نظر می‌رسد نیازمند تأسیس یک سازمان ملی برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش هستیم. البته در این زمینه، تمامی تصمیمات با سازمان سنجش نیست؛ به عنوان مثال، دفتر توسعه آموزش عالی در وزارت علوم، دفتر برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی و دیگر نهادها نیز بر امور اجرایی برنامه درسی نظارت دارند. یعنی رشته و تأسیس آن در یک نهاد تصویب می‌شود و برنامه درسی آن نیز در جای دیگری مصوب می‌گردد؛ در نهایت سازمان سنجش نیز بخشی از این فرایند را که همانا ارزیابی کیفیت آموزشی است، انجام می‌دهد.

به گزارش مهر، همایش آموزش عالی؛ الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی، 31 فروردین سال91 توسط شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف در سالن جابر ابن حیان این دانشگاه برگزار می‌شود.

کد خبر 165471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز