گروه شهری: از ابتدای سال 86 دستورالعمل اسناد هدایت و کنترل ساختمان‌های واجد اهمیت در طراحی و برنامه‌ریزی‌های شهرسازی اعمال خواهد شد.

به گفته عباس اخلاصی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بر این اساس، هرگونه توسعه، طراحی، صدور مجوز یا تخریب و نوسازی بر اساس دستورالعمل اسناد هدایت و کنترل ساختمان‌های واجد اهمیت محقق خواهد شد.

وی در توضیح منظور خود از ساختمان‌های واجد اهمیت  گفت: ساختمان‌های واجد اهمیت بناهایی هستند که به لحاظ مقیاس، عملکرد، اندازه، ابعاد و حجم توده دارای تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر بافت‌های پیرامونی و همجوار خود باشند، بنابراین در احداث این‌گونه سازه‌ها تناسب با بافت‌های همجوار و توجه به معماری ایرانی اسلامی لحاظ خواهد شد.

وی ادامه داد: این دستورالعمل تا پایان امسال در قالب بخشنامه‌ای به تمام مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ  خواهد شد و به دنبال آن نظر کارشناسان و معماران شهرسازی در هویت‌بخشی به ساخت و سازهای شهری در قالب نشانه‌هایی که برخاسته از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد نمود پیدا خواهد کرد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: در تهیه این دستورالعمل، هر منطقه، ناحیه و محله شهر تهران با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی و کالبدی خود به‌طور مجزا توسط مهندسین مشاور مورد بررسی قرار گرفته است.

اخلاصی اظهار داشت: به منظور ارتقاء منظر شهر تهران برنامه‌ها و اقدامات مختلف در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار داشته که در همین رابطه به منظور جلب توجه و برانگیختن حساسیت معماران و مالکین نسبت به عوامل محیطی تأثیرگذار در ساخت و ساز و جلوگیری از اغتشاش بصری ناشی از اعمال سلیقه‌های فردی، نبود هارمونی و رعایت اصل همجواری و ارتقاء کیفیت طراحی شهری، نخستین مسابقه نمای برگزیده ساختمان‌های شهری تهران برگزار شد.

وی از این اقدام به عنوان عاملی مؤثر در فراهم ‌کردن زمینه تدوین ضوابط مربوط به کیفیت طراحی شهری در آینده نزدیک نام برد و گفت: از ابتدای امسال طرح‌ها و برنامه‌هایی در جهت تکمیل اسناد طرح جامع برنامه‌های راهبردی طراحی شهری (مدیریت منظر شهری تهران)، تقویت ضوابط مربوط به کیفیت محیط و افزایش سیستم کنترلی و نظارت در نمای ساختمان‌ها تعریف و تدارک دیده شده است.

در این طرح به گفته اخلاصی  مؤلفه‌های عملکردی در مورد انواع کاربری‌ها اعم از اداری، تجاری، مسکونی، مختلط،  زیباشناختی بناها،‌ چشم‌نوازی، فرم، ارتفاع، شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی در ساخت و سازها لحاظ خواهد شد.

به گفته این کارشناس شهرسازی، در برنامه سوم و چهارم توسعه نیز بحث ارتقاء سیما و منظر شهری مطرح شده و در این باره شهرداری تهران با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی در صدد ارایه راهکارهایی در این باره  شده‌اند به همین منظور طرح ارتقای سیستم و ساختار شهرداری به سمت مشارکت مردم با معماران و طراحان شهری در امر سیما و منظر شهری به‌طور جدی مطرح شده است.

کد خبر 16536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز