مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک معمار فرانسوی می‌گوید به راز چگونگی ساختن هرم بزرگ خوفو در مصر پی‌برده است: استفاده از یک شیب‌راهه مارپیچی برای بالا بردن بلوک‌های عظیم سنگی.

بنای "هرم بزرگ" که 4500 سال پیش به‌وسیله خوفو یا خئوپس فرامانروای مصر ساخته شد، مدت‌ها ذهن دانشمندان را مشغول کرده‌است که چگونه مکعب‌های سنگی که وزن هر کدام به 2.5 تن می‌رسد، به بالای هرم رسانده شد.

ژان پیر هودن، معمار فرانسوی پس از هشت‌ سال بررسی، یافته‌هایش و یک مدل کامپیوتری را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه کارگران این هرم را در گیزه در کنار قاهره برپا کردند.

رایج‌ترین نظریه این بوده‌است که مصریان از یک شیب‌راهه خارجی برای این کار استفاده کرده‌ بودند که اکنون اثری از آن بر جای نمانده‌است.

اما بر مبنای نظر هودن ـ که در این مدل کامپیوتری در http://www.3ds.com/khufu نشان داده شده‌است ـ سازندگان در 45 متر اول از شیب‌راهه خارجی استفاده کرده‌اند و سپس یک شیب‌راهه داخلی به صورت مارپیچی ساخته‌اند تا ارتفاع هرم را به 150 متر برسانند.

هودن می‌گوید در این نظریه ابزارهای فلزی و سنگی در دسترس و وزن بلوک‌های مرمری و گرانیتی، محل هرم و قدرت و دانش کارگران در آن زمان را در نظر داشته‌است.

او همچنین معتقد است "مقبره پادشاه" از طریق یک سیستم پارسنگ به درون هرم برده شده‌است.

او می‌گوید قصد دارد صحت نظریه‌اش را با انجام آزمون‌های غیرمخرب بر روی هرم گیزه ثابت کند.

کد خبر 18544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز