همشهری آنلاین: کارشناس مسوول بازرسی اداره کل محیط زیست مازندران گفت: یک قلاده توله خرس زخمی دو ماهه در منطقه دودانگه ساری پس از زنده گیری و مداوا به زیستگاه اصلی‌اش بازگردانده شد

خرس مازندران

عزیزالله رضاییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توله خرس از ناحیه سر و گردن زخم برداشته بود که دامپزشکان با انجام عمل جراحی، زخم را مداوا کردند.

وی از تمامی دوستداران محیط زیست و جنگل نشینان مازندران خواست تا به محض مشاهده گونه‌های زخمی در حیات وحش، موارد را به نزدیک‌ترین پاسگاه محیط زیست اطلاع دهند.

از سال 1385، مطالعه‌ای به منظور بررسی وضعیت و بوم شناسی خرس قهوه‌ای در استان مازندران آغاز شد. طی این پژوهش از تابستان 1385 در البرز مرکزی شمالی، 115 خرس طی 45 بار مشاهده شدند که 51 درصد از مشاهدات خرس‌های تکی و 86 درصد از گروه‌های مشاهده شده، به صورت خانوادگی و متشکل از مادر و توله‌ها بودند.

میانگین تعداد توله‌ها در این منطقه دو قلاده محاسبه شد که از بسیاری از جمعیت‌های خرس در اروپا و آمریکا کمتر است.

توله کشی در میان هر دو جنس خرس نر و ماده وجود دارد.

خرس ماده توله دار اصولا در شیب‌های بالاتر و نزدیک صخره‌ها زیست می‌کند تا احتمال مواجهه با سایر خرس‌ها را کاهش دهد.

خرس‌ها دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تولید ‌مثل در میان پستانداران هستند که علت آن عواملی نظیر تاخیر در سن نخستین زایمان، تعداد توله‌های کم، فاصله طولانی بین زایمان‌ها و مرگ و میر است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که یک خرس ماده سال‌ها زمان صرف می‌کند تا خرس ماده دیگری را جایگزین خود کند و از این رو مدیریت آنها بسیار دشوار است و حساسیت بالایی دارد.

کد خبر 165336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز