چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس ایستگاه پژوهشی مرکز اقیانوس‎شناسی چابهار گفت: به دنبال گشت های نوار ساحلی دریای عمان لاشه نیمه متلاشی شده یک نهنگ در سواحل ماسه ای منطقه 'لیپار' چابهار مشاهده شد

لاشه نهنگ در چابهار

به گزارش ایرنا، ' محمد علی حمزه ' رییس موسسه اقیانوس شناسی گفت: کارشناسان این ایستگاه به دنبال گشت‎های نوار ساحلی لاشه نیمه متلاشی شده یک نهنگ را در سواحل ماسه‌ای منطقه 'لیپار' نزدیک روستای 'کچو' مشاهده کردند‎.

وی با اشاره به اینکه پس از بررسی کارشناسان ایستگاه، اولین بار این نهنگ توسط بومیان منطقه در اواسط بهمن 1390 مشاهده شده است افزود: با آنکه لاشه نهنگ فاسد شده اما می‎توان اظهار کرد که این جانور احتمالا مدت زمان زیادی است که در دریا تلف شده و لاشه آن هفته گذشته توسط امواج به ساحل آورده شده است.

حمزه افزود: به دلیل پوسیدگی زیاد لاشه و تغییر شکل اولیه بدن جاندار، تعیین جنس و نوع گونه آن به ‎طور دقیق میسر نبود، اما با توجه به دندان‎دار بودن جانور و برخی خصوصیات ظاهری، کارشناسان ایستگاه احتمال می‌دهند که این نهنگ از نوع نهنگ اسپرم باشد.

رئیس ایستگاه پژوهشی مرکز اقیانوس‎شناسی چابهار با بیان اینکه نهنگ‌ها جزو بزرگ‌ترین موجودات کره زمین هستند و به راسته Cetacea پستانداران دریایی تعلق دارند گفت: این پستانداران به دو گروه اصلی Mysticetiیا Baleen whales (نهنگ‌های بالین‎دار) و Odontocetiیا Toothed whales(نهنگ‌های دندان‎دار) تقسیم می‌شوند.

نهنگ‌های دندان‎دار حدود 50 میلیون سال پیش در شمال غربی اطلس، اروپا، آسیا، شمال غربی آرام، جنوب شرقی آرام(نیوزیلند) و ژاپن)، جنوب غربی اقیانوس اطلس(آمریکای جنوبی) و شمال شرقی آرام یافت شدند. این زیر راسته شامل گونه‎هایی مانند نهنگ اسپرم، نهنگ قاتل، نهنگ بلوگا، پوریوزیزها و دلفین‎ها هستند.

اعضای این زیر راسته شکارچیان فعالی هستند که از پستانداران دریایی کوچک‌تر و ماهی‌ها تغذیه می‎‌کنند. دارای دندان‎های یک شکل‌اند و فقط یکبار رشد می‌کنند و در صورت تلف شدن جانشین آن به وجود نمی‎آید.

این نهنگ‌ها دارای یک سوراخ بینی و دو کانال هستند که قبل از خروج در سطح سر به هم وصل می‎شوند.همچنین دارای قابلیت تولید اصوات ماوراء صوت قابل فهم هستند که از طریق آن مسافت خود از اشیاء را تخمین می‎زنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‎کنند. زیر راسته نهنگ‎های دندان‎دار دارای 10 خانواده‌اند که 2 خانواده از آن‎ها در آب‎های جنوبی ایران گزارش شده است.

حمزه افزود: اسپرم وال یا نهنگ عنبر بزرگ‌ترین جانور زیر راسته نهنگ‎های دندان‎دار است. این نهنگ در گذشته بسیار صید شده است ولی به نظر نمی‌‎رسد که در معرض خطر باشد. نرها بین 15 تا 18 متر و گاهی تا 20 متر طول دارند. طول ماده‎ها 10 تا12 متر است. وزن این نهنگ‌ها 33 تا 55 تن است .

وی با بیان اینکه قلب یک نهنگ عنبر 20 تنی با طول 13 متر 116 کیلوگرم است اظهار داشت: رنگ بدن این گونه، خاکستری تا خاکستری مایل به آبی تیره و همچنین سیاه است. بیشترین غوص را در میان نهنگ‌ها دارد و تا عمق km 2/3 درآب فرو می‌‎رود. سرعت فرو رفتن آنها در آب6/5 مایل در ساعت است. نهنگ عنبر گاهی اوقات سر خود را برای دیدن و شنیدن از آب بیرون می‎آوردو با سرعت 4 تا 12 گره دریایی حرکت می‎کنند.

حمزه افزود: غذای این نهنگ را ماهی مرکب، اسکوئید، باراکودا، آلباکور و حتی کوسه تشکیل می‎دهد، اما بیشتر آنها از اسکوئید تغذیه می‎کنند. اگر اسکوئید عظیم الجثه بتواند بازوهای خود را به سوراخ تنفسی نهنگ عنبر برساند و آن را مسدود سازد، نجات می‎یابد. آرواره بالایی فاقد دندان و آرواره پایینی 40 دندان دارد که هر کدام 2/0 متر طول دارند. طول دوران بارداری آنها بین 13 تا 16 ماه و دوره شیرخوارگی این نهنگ‌ها 2 سال است. طول عمر نرها 32 سال و ماده ها 22 سال است .این نهنگ متعلق به آب‌های عمیق است و معمولا فقط هنگامی‎که دیگر فلات قاره‎ای موجود نباشد و یا در حالت مرگ است به ساحل می‎آید.

کد خبر 161322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز