گروه اقتصادی - محمد رضایی: همزمان با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها مستأجران را نگران کرده است.

به گزارش همشهری شکست سیاست‌های دستوری در سال گذشته و افزایش شدید اجاره بها در کلانشهر‌ها باعث نارضایتی شدید مستأجران به‌خصوص در پایتخت شد.

روایت مرکز آمار از بازار مسکن 90

با وجود گزارش رسمی مرکز آمار مبنی بر افزایش 14.2 درصدی اجاره بها در فصل تابستان سال گذشته مسئولان به هر طریق ممکن از پذیرش این نکته سرباز می‌زنند. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته نرخ اجاره بها به‌طور میانگین در کل کشور 10 تا 12 درصد افزایش یافت. این در حالی است که عدم‌نظارت کافی بر بازار مسکن در فصل اوج نقل و انتقالات یعنی اواخر بهار تا پایان تابستان موجب شد تا متوسط اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، 110 هزار و40 ریال رقم بخورد که نسبت به فصل قبل 3.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل14.2 درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرکز آمار در فصل تابستان سال گذشته همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 20 میلیون و 838 هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل 8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 19.5 درصد افزایش داشت. مسکن مهر که به اذعان بسیاری از کارشناسان از بنیه‌های شهری و منطقه‌ای لازم برخوردار نیست، این روزها گل سرسبد کارنامه مسکنی دولت شده است.

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی تکمیل واحدهای باقیمانده در سال‌جاری می‌تواند بسیاری از متقاضیان مسکن را در اطراف شهرها به‌خصوص کلانشهر تهران صاحبخانه کرده و فضای لازم را در داخل شهرها به‌منظور افزایش عرضه و تقاضای مسکن فراهم کند. ابوالفضل صومعلو با استناد به آماده‌سازی‌ 190 هزار واحد مسکونی در شهرهای اطراف تهران طی سال‌جاری به خبرنگار ما می‌گوید: برای امسال شاهد نوسان شدیدی در بازار مسکن نخواهیم بود. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی هم افزایش نرخ سود بانکی را عاملی برای گرایش صاحبخانه‌ها به دریافت پول رهن عنوان می‌کند. علی نیکزاد در سراسر گفت‌وگوی خود با ایسنا ضمن عدم‌پذیرش افزایش شدید قیمت مسکن در سال گذشته، امیدوار است با اقداماتی که انجام شده الگوی اجاره در سال‌جاری تغییر کند، اما ظاهرا به غیراز برخوردهای تعزیراتی، برنامه نظارتی دیگری در دستور کار این وزارتخانه نیست.

مستأجران را دریابید

با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن، مردم و کارشناسان از مسئولان انتظار دارند ضمن تقویت نظارت، علت‌های واقعی افزایش قیمت اجاره‌بها را شناسایی کرده و با آن مقابله کنند. مروری بر دفاعیات و توجیهات دولت نشان‌دهنده شباهت وعده‌های فعلی با سال گذشته است. در همین حال مردم نگران تکرار تجربه سال گذشته در بازار مسکن بوده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به‌نظر محافل کارشناسی و اجرای طرح‌های کارآمد و عملی در این بازار هستند.

املاکی‌ها چه می‌گویند؟

با وجود بی‌توجهی دولت به مقوله نظارت و تأکید بر موفقیت سیاست‌های سال گذشته اعم از برخورد تعزیراتی در بازار اجاره بها، مشاوران املاک این سیاست‌ها در سال 90 را کاملا بی‌تأثیر عنوان کرده و خواستار افزایش برنامه‌های نظارت منطقی بر بازار اجاره بها شدند. رئیس اتحادیه کشوری املاک با بیان این مطلب می‌گوید: در سال‌جاری مسکن مهر به مراحل ثمردهی خود رسیده و در کنار آن اقدامات مناسبی هم در جهت بازسازی بافت‌های فرسوده انجام شده است. مصطفی‌قلی خسروی البته بر این باور است که اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش شایعات در بازار مسکن می‌تواند اثرات مخربی بر این بازار بگذارد. برخی دیگر از مشاوران املاک هم در گفت‌وگو با همشهری تأکید کردند: در سال گذشته حتی در یک مورد از قراردادها هم طرح‌های تعزیراتی دولت مورد توجه قرار نگرفت.

کد خبر 165247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز