همشهری آنلاین: وزیر اموراقتصادی و دارایی با انتقاد شدید از قواعد انحصارگرایانه نهادهای مالی بین‌المللی گفت: انصاف و استقلال در نهادهای مالی پیش نیاز رشد و توسعه اقتصادی کشورها است.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سید شمس الدین حسینی در سی وهفتمین اجلاس مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی در خارطوم پایتخت سودان افزود: نهادهای بین المللی جهانی مالی و پولی در سایه سلطه و انحصار، نه تنها آرای صحیح اقتصادی را نشنیده‌اند بلکه به سهم خود هر نگاه عدالت خواهانه را سرکوب می کنند، چراکه نظام‌های مالی و پولی به شکل ابزار و سلاحی سیاسی برای تحمیل و تداوم سلطه اقتصادی درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه نظام مالی و پولی جهان نه تنها به دامن ربا افتاده بلکه با تعریف وارونه جهانی شدن از مبنای عدل و انصاف منحرف شده است، تصریح کرد: جهانی شدن نه از منظر ترویج پیشرفت و عدالت چون عدالت اقتصاد در جهان، بلکه به شکل نادیده گرفتن بخش اعظم جهان ترویج شده و جهان را برای خود خواستن سبب ندیدن حقوق همه جهان شده است، کما اینکه طی سال های اخیر به دغدغه اندیشمندان مستقل مبنی بر ضرورت مشارکت همه جهان در مدیریت نظام های پولی و مالی جهان بی‌توجهی شده است.

گسترش غیرمنصفانه تحریم ها در عرصه های اقتصادی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تحمیل تحریم‌های پولی و بانکی علیه ایران، گفت: با تحریف واقعیت‌ها و استناد به این تحریف‌ها و تحریم بر مبنای تحریف‌ها و تحمیل اراده چند کشور محدود، گسترش غیرمنصفانه بی‌قاعده و غیر قانونی تحریم‌ها در عرصه‌های اقتصادی و به طور خاص پولی به یک فرایند متداول شده است.

حسینی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید هوشیار بود ، افزود: باید بر ملا ساختن ایراد و خطاهای راهبردی در مدیریت مالی و پولی جهان، تلاش برای شکستن سیطره پولی و مالی نظام های ناعادلانه و جلوگیری از تبدیل شدن نهادها و مراودات مالی پولی به حربه های استعماری مد نظر قرار گیرد.

مظلومیت مردم فلسطین

وزیر امور اقتصادی و دارایی به مظلومیت مردم فلسطین اشاره کرد و اظهارداشت: سالها قلب‌های همه ما آکنده و تحت فشار ظلم بزرگی است که بر مردمان بی‌گناه فلسطین رفته است. اما کی و کجا یک کشور یا بانک و موسسه مالی برای تهدید رابطه با رژیم نامشروع صهیونیستی حتی ترغیب شده است.

حسینی تصریح کرد: تمام نهادهای پولی و مالی حتی در کشورهای اسلامی برای تهدید رابطه با جمهوری اسلامی ایران که مدافع عدالت از جمله حقوق مردم مسلمان فلسطین است، را تهدید می کنند.

بحران مالی جهانی و کاهش رشد اقتصادی در جهان

وزیر اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اقتصاد جهانی هنوز از زیر فشار بحران مالی آمریکا بیرون نیامده بلکه بحران حوزه یورو نیز بدان اضافه شده است، افزود: بحرانی که به دنبال خود بی ثباتی مالی و اقتصادی را در منطقه اروپا تعمیق بخشیده است.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی با کاهش 4/1 درصدی رشد اقتصادی(از 5.2 درصد در سال 2010 به 8/3 درصد درسال 2011 )، کاهش 8/5 درصدی حجم تجارت جهانی (از 7/12 در 2010 به 9/6 در 2011)، کاهش 7/6 درصدی صادرات اقتصادهای پیشرفته دنیا (از 2/12 در 2010 به 5/5 در 2011) و افزایش 1/1 درصدی تورم اقتصادهای پیشرفته (از 6/1 در 2010 به 7/2 در 2011) دنیا روبرو بوده است.

وی گفت: این فرایند در سال جدید با پیش‌بینی‌های موجود از سوی نهادهای بین‌المللی روند نامطلوب خود را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، آمار و گزارشات موسسات بین‌المللی گویای رشد کم اقتصادی، بی‌ثباتی مالی، افزایش ریسک ها و مخاطرات سرمایه‌گذاری، افزایش تورم، کاهش صادرات در اقتصاد جهان در سال 2011 است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر بهره گیری از ظرفیت ها و مدل های جایگزین به ویژه الگوهای نظام اقتصاد اسلامی در حل مشکلات مالی جهانی تاکید کرد و افزود: هم اندیشی و تبادل نظر مستمر بین کشورهای اسلامی در خصوص مشکلات ذاتی چون ربوی بودن، ناعادلانه و انحصاری بودن نظام اقتصاد جهانی و تلاش برای توسعه کاربرد تئوری های اقتصادی اسلامی برای برون رفت از مشکلات موجود باید انجام پذیرد .

 همکاری بیش از پیش نهادهای مالی و بانکی کشورهای اسلامی

حسینی بر همکاری بیش از پیش و توام با استقلال نهادهای مالی و بانکی کشورهای اسلامی در جریان مقابله با بحران های مالی جهانی تاکید کرد و گفت: این همکاری ها می تواند در زمینه اعطای اعتبار به پروژه های زیر بنایی مشترک، تسهیل نقل و انتقال پول در سطح بین المللی و با محوریت بانک توسعه اسلامی صورت پذیرد.

به گفته وی، بایستی بیش از پیش نهادهای تجاری، پولی و مالی جهانی به رویکرد عدالت، حفظ استقلال و مقابله با سلطه، از جمله با افزایش مشارکت و اعتلای نقش کشورهای اسلامی در مدیریت آنها توجه داده شوند.

حرکت به سمت پول واحداسلامی

وی با بیان اینکه باید در فرآیند توسعه همکاری های بین المللی، ظرفیت ها و قابلیت های همکاری بین کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است در این راستا توسعه همکاری های پولی، تسهیل مراودات تجاری در راستای نیل به بازار مشترک اسلامی، توسعه روابط مالی و در نهایت رواج مبادله با پول های کشورهای اسلامی و حرکت به سمت پول واحداسلامی را تقویت کنیم.

افزایش حجم تجارت کشورهای اسلامی

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر توسعه تجارت کشورهای اسلامی از طریق فعال تر شدن شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی ( ICD) و شرکت اسلامی بین المللی تامین مالی تجاری ( ITFC) و لزوم گسترش هرچه بیشتر همکاری ها و توجه جدی به آن تأکید کرد.

وی افزود: کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی باید در راستای افزایش حجم تجارت کشورهای اسلامی و تشویق جذب بیشتر تولیدات برای تقویت و رشد آنها، اقدامات لازم را انجام دهند.

حسینی از اعلام آمادگی ایران برای انعقاد تفاهم نامه و تبادل اطلاعات، مراودات پولی و بانکی و همکاری های فنی در زمینه نظام پرداخت‌ها (بانکداری الکترونیک)، بانکداری اسلامی و ابزارهای مالی مانند انتشار اوراق صکوک و مقابله با پولشویی با کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی نیز خبر داد.

وی اظهارداشت: بانک توسعه اسلامی قادر خواهد بود به عنوان نهاد توسعه‌ای، همچنین تامین‌کننده ورودی‌ها و داده‌های فنی و نظری و نیز محملی جهت تلفیق و نزدیکی نگرش‌ها و دیدگاه ها، نقش مهم و اساسی در این زمینه ایفا کند.

کد خبر 164955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز