گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: زنان سرپرست خانوار با پرداخت 10سال حق بیمه و 65 سال سن مستمری دریافت می‌‌کنند.

زنان

سازمان بهزیستی با استفاده از مصوبه سازمان هدفمندی یارانه‌ها زنان سرپرست خانوار را نزد صندوق تامین اجتماعی بیمه کرده‌است.محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اعلام این خبر گفت:براساس مصوبه سازمان هدفمندی یارانه‌ها بودجه‌ای در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفت تا زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.


او با اشاره به اینکه تعداد این زنان 55 هزار نفر است افزود:فعلا سهمیه سازمان تعداد 55 هزار زن سرپرست خانوار است که درصورت نیاز در سال‌های آینده این تعداد افزایش می‌یابد و این نوع بیمه ادامه پیدا می‌کند.نفریه در پاسخ به اینکه تضمین اجرایی این نوع بیمه چیست؟‌توضیح داد: این نوع کارها معمولا ادامه پیدا می‌کند، با توجه به اینکه هدف اصلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها این است که یارانه‌‌ای که به سوخت و بخش‌های دیگر تعلق می‌گیرد به بخش‌های حمایت اجتماعی منتقل شود بنابراین رویه بیمه زنان سرپرست خانوار ادامه خواهد داشت. وقتی که بودجه‌ای از یک جا کنده می‌شود و در یک محل خاصی هزینه می‌شود قطعا این کار ادامه پیدا می‌کند.


معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این‌ پرسش که‌مصوبه سازمان هدفمندی یارانه‌ها قدرت کافی برای پشتیبانی از نوع بیمه را دارد؟ گفت:بله با توجه به اینکه مجلس یک مصوبه‌ای را تصویب کرده که تمامی مصوبات ستاد هدفمندی یارانه‌ها به تصویب هیات وزیران رسیده و اجرا بشود بنابراین مصوبه بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار با پشتوانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد داشت.


او در توضیح چگونگی اجرای این بیمه توضیح داد: ده بیست‌وهفتم حق بیمه‌ای که برای زنان باید پرداخت شود و از آنجایی که بسته درمانی این زنان از صندوق خدمات درمانی خریداری می‌شود بنابراین 45درصد از این حق بیمه از بودجه داخلی سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و 55درصد آن نیز از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.
براساس گفته‌های نفریه، سازمان بهزیستی حق بیمه 18درصدی برای این زنان پرداخت می‌کند تا از تمامی مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.


او در زمینه این نوع مستمری بگیری گفت: تمامی خدمات از کارافتادگی، فوت و مستمری بگیری و دریافت خدمات درمانی پس از بازنشستگی برای این زنان درنظر گرفته خواهد شد.مدت زمان پرداخت حق بیمه 10سال است و زنانی که از 55سالگی به‌مدت 10سال حق‌بیمه‌شان پرداخت شود می‌توانند با 65 سال سن و 10سال سابقه بیمه پردازی مستمری بگیر شوند. بنابراین حداقل زمان بیمه‌پردازی 10سال و حداکثر 30سال خواهد بود که منطبق بر قوانین حاکم بر تامین اجتماعی است.


نفریه گفت:اگر پیش از این زمان کسی دچار حادثه شد و از کار افتاده شد، می‌تواند از مستمری ازکار افتادگی بهره‌مند شود و اگر بیمه‌شده‌ای فوت کرد بازماندگانش مستمری دریافت خواهند کرد.به گفته معاون بهزیستی، این زنان به‌عنوان خویش فرما نزد صندوق تامین اجتماعی بیمه شده‌اند تا بتوانند از تمام مزایا بهره ببرند.


او در پاسخ به این سؤال که زنان وقتی مستمری بگیر شدند باز هم درمانشان جداگانه است؟‌ توضیح داد: وقتی بازنشسته بشوند همه مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل حالشان می‌شود که بیمه درمان هم از جمله این مزایاست؛ دقیقا مثل یک کارگر عادی که براساس حداقل دستمزد بیمه پرداخت می‌کند با آنها برخورد می‌شود و مستمری همسان با کارگران بازنشسته حداقل بگیر دریافت می‌کنند که این میزان دریافتی بسیار بیشتر از مستمری پرداختی از سوی سازمان بهزیستی است.


یک نکته


صندوق تامین اجتماعی در کشمکش بیمه زنان خانه‌دار اعلام کرده بود که این نوع بیمه شامل ازکار افتادگی نخواهد شد به این ترتیب هر زن می‌تواند به‌عنوان خویش فرما نزد این صندوق بیمه شود اما از کار افتادگی و فوت و درمان شامل مزایایی که به او تعلق می‌گیرد نخواهد شد. اما سازمان بهزیستی اعلام کرده که بر سر تمامی این نکات با صندوق تامین اجتماعی به توافق رسیده‌است.

 

کد خبر 164795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز