همشهری آنلاین: سه هنرمند لیتوانیایی اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در موسسه فرهنگی هنری صبا نمایشگاهی از آثارشان برپا می‌کنند.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش ایسنا، حجت امانی - هنرمند ایرانی- که تابستان گذشته به دعوت مرکز مطالعات - فرهنگ و هنر کشور لیتوانی به این کشور سفر کرده بود، در راستای این همکاری مشترک نمایشگاه گردانی مجموعه‌ای از آثار سه هنرمند لیتوانیایی را با همکاری و دعوت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برعهده گرفته است.

به گفته امانی؛ این هنرمندان در نمایشگاه خود قرار است مجموعه‌ای از «بافته‌هایشان» را به معرض دید مخاطبان بگذارند.

او ادامه داد: بافته‌ها و فنون برای این هنرمندان چیز تازه‌ای نیست، زیرا آنها از کارشناسان این زمینه هستند و بالاترین درجه هنری لیتوانی را در این رشته دارند.

آنها به گفته خودشان در تمام جوانب بافته‌های معاصر، به صورت عملی کسب مهارت کرده‌اند و در عین حال در مسیر بافته‌های تجربی و قدیمی لیتوانیایی گام بر نمی‌دارند بلکه بافته‌ها برای آنها به عنوان یک رسانه و تمامیتی (مجموعه‌ای) از روش‌های مختلف بیان مطرح است.

امانی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه چیدمان «برابری مطلق» از این هنرمندان اشاره کرد و افزود: آنها نقشمایه‌های نخ بافته متعددی را با تکنولوژی معاصر ترکیب کرده‌اند.

این هنرمند نقاش گفت: از آنجایی که این هنرمندان به دنبال ایجاد یک تاثیر بصری لمس‌پذیر هستند، بافتنی از جایگاه خاصی در این چیدمان برخوردار است، چرا که پوست انسان را با ارائه اطلاعاتی که به وسیله زندگی به شکلی کاملا متمرکز در آمده و با امتزاج ماهیت فیزیکی و متافیزیکی آدمی و نیز حضور روزمره از نو بافته‌اند.

امانی همچنین گفت: آثار این هنرمندان بستگی به مکانی که در آن به نمایش گذاشته می‌شود و همچنین بیننده دارد.

از این رو چیدمان آنها هر بار متفاوت به نظر می‌رسد. در واقع این هنرمندان به دنبال آن هستند تا بیننده را با بیننده دیگری مواجه کنند که در درون چیدمان فضای نمایشگاه حضور دارد.

از این طریق به بخشی از چیدمان تبدیل می‌شود و در نتیجه، برچسب‌ها و عناوین را تکثیر می‌کند.

نمایشگاه‌گردان این مجموعه درباره اندیشه چیدمان «برابری مطلق» نیز توضیح داد: این اثر به گفته هنرمندانش از آزادی و تلاش‌هایی حرف می‌زند که می‌توان برای شکستن برچسب‌های کلیشه‌ای انجام داد و به واسطه آن رها شد.

در واقع این مجموعه درباره تلاش‌هایی است که اغلب به آیینی اجباری می‌ماند که بیننده را وادار به پرسیدن این سئوال‌های متعددی می‌کند.

ایگناس کازکویچ،مونیکا زلتاس کیته و برونه نوردس کیه از کشور لیتوانی ،هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

کد خبر 164482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز