همشهری آنلاین: طبیعت هر ساله همزمان با فصل بهار سفره رنگین خود را برای حضور مردم در دامان خود می گشاید اما بی توجهی به برخی مسائل زیست محیطی موجب شده است که طبیعت تنها قربانی روز "انس با طبیعت نام بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهم فروردین در نزد پیشینیان ما روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن و زیست بوم مقدس آنان بوده است در حالیکه امروزه برخی انسان‌ها این روز را تبدیل به روز ویرانی و تباهی طبیعت کرده‌اند.

روز طبیعت با فرهنگ و پیشینه مردمان متمدن و بافرهنگ ایرانی پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد. سیزده، روز پایان دوره جشن های نوروزی است و در این روز مردم بنا بر یک سنت فرهنگی از خانه ها بیرون و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها به شادی و خوشی بگذرانند.

در زمان کنونی با دگرگونیهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه ایران و تغییرات در چگونگی برگزاری مراسم سیزده بدر و پدید آمدن رفتارها و آئین هایی مطابق و مناسب با فرهنگ مردم جامعه کنونی، باز مردم ایران در هر جایی که هستند سیزده نوروز را با شور و گرمی و سرور در بیرون از خانه ها و در دشت و باغ و بوستان جشن می گیرند و برای گذراندن این روز در فضای باز طبیعت کوه و دشت آرزو می کنند که روز سیزده شان، روزی آفتابی و گرم باشد.

فعالیت 10 اکیپ از تشکلهای زیست محیطی استان

اما آنچه در این زمینه موجب نگرانی دوستداران محیط زیست و طبیعت شده است برخی رفتارهای نامناسب در این روز با طبیعت است که موجب ایجاد تخریب بالایی در سطح طبیعت می شود. هر ساله طبیعت علیرغم اینکه سفره رنگارنگ خود را به نشانه پذیرایی از مهمانان خود گسترانده است ولی برخی مهمانان این سفره الوان در بی مهری به طبیعت سنگ تمام می گذارند.

دبیر شورای هماهنگی تشکلهای زیست محیطی خرم آباد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: همزمان با روز طبیعت 10 اکیپ 10 نفره از 5 تشکل زیست محیطی استان لرستان به کمک محیط زیست و منابع طبیعی آمده است.

مجید دریکوند با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای این روز در شورای هماهنگی تشکلهای زیست محیطی خرم آباد، عنوان کرد: در این راستا هماهنگی های لازم با اداره کل محیط زیست استان لرستان برای استقرار اکیپ های در نظر گرفته انجام شده است.

وی با اشاره به استقرار اکیپ های یاد شده در چهار نقطه از مبادی خروجی مرکز استان، بیان داشت: تشکل‌های زیست محیطی لرستان به مانند سال‌های گذشته به عنوان بازوی اجرایی در کنار محیط زیست خواهند بود.

تخریب نیم قرنی در یک روز!

این فعال محیط زیست همچنین به عمده ترین تخریب‌های زیست محیطی در لرستان همزمان با روز طبیعت اشاره کرد و یادآور شد: تخریب و قطع درختان، آتش زدن شاخ و برگ درختان و انباشته شدن زباله‌ها از مهم ترین مسائل زیست محیطی در این روز است.

دریکوند ادامه داد: اگر هر کدام از افرادی که به دامان طبیعت می‌روند یک کیلو زباله تولید کنند می‌توان با یک حساب سرانگشتی میزان زباله باقی مانده در طبیعت و تبعات ناشی از آن ارزیابی کرد.

وی با اشاره به آلودگی‌های صوتی، آلودگی خاک، آب و هوا در این روز بیان داشت: مردم باید به گونه‌ای عمل کنند که شاهد حداقل تخریب‌ها در روز طبیعت باشیم.

این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به عمق تخریب‌ها در روز انس با طبیعت یادآور شد: مطابق برآوردها میزان تخریب صورت گرفته در روز طبیعت در کشورمان معادل تخریب نیم قرنی در کشوری مانند ژاپن است.

توزیع کیسه های زباله در میان مردم

مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: متاسفانه هر ساله برخی از رفتارهای غیرمسئولانه مانند رها کردن زباله ها در طبیعت، شکستن شاخه های درختان و برافروختن آتش در روز "سیزده بدر" باعث تخریب طبیعت می شود که این تخریب ها جبران ناپذیر است.

محمد حسین بازگیر به تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا به کمک دستگاههای متولی امر با محوریت محیط زیست ایستگاههایی در خروجی همه شهرهای استان دایر شده است.

وی با اشاره به راه اندازی 4 ایستگاه زیست محیطی در خرم آباد، یادآور شد: در این ایستگاهها علاوه بر توزیع اقلام فرهنگی شامل بروشورهای توصیه های زیست محیطی کیسه های زباله میان مردم توزیع می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: همچنین در این ایستگاهها خودروهای جمع آوری زباله شهرداری ها نیز مستقر شده اند تا در پایان روز اقدام به جمع آوری کیسه های زباله مردم کنند.

فعالیت 14 گشت خودرویی و 6 گشت موتوری

بازگیر همچنین با اشاره به استقرار گشت های زیست محیطی در مناطق مختلف استان، بیان داشت: در این راستا 14 اکیپ گشت سیار در مناطق مختلف استان در روز سیزده بدر مستقر هستند.

وی همچنین از فعالیت 6 گشت موتوری در استان خبر داد و بیان داشت: همچنین هر کدام از مسئولان و مدیران ستاد انس با طبیعت استان به عنوان ناظر در یکی از شهرستانهای استان حضور دارند.

مدیر کل محیط زیست لرستان با بیان اینکه گشت و کنترل این اداره کل نیز به موازات ایستگاههای زیست محیطی فعال خواهد شد، یادآور شد: در روز طبیعت برای جلوگیری از تخریب های زیست محیطی و مقابله با قاچاق گونه های حیات وحش اکیپهای خودرویی، موتوری و گشتهای پیاده این اداره کل فعال خواهند بود.

فعالیت 37 ایستگاه زیست محیطی در سطح لرستان

بازگیر با اشاره به اعلام آمادگی هفت تشکیل زیست محیطی استان برای همکاری در روز طبیعت، افزود: همچنن در این راستا 37 ایستگاه زیست محیطی در سراسر استان فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به استقرار چهار ایستگاه در مبادی ورودی و خروجی شهر خرم آباد بیان داشت: این ایستگاهها در خروجی خرم آباد به سمت الشتر، بروجرد، پلدختر و چگنی مستقر شده اند.

بازگیر با یادآوری اینکه ماموران اجرایی محیط زیست در ایام نوروز استراحت نداشته اند، بیان داشت: با وجود اینکه وضعیت تخریب های زیست محیطی در تعطیلات سالجاری نسبت به سالهای گذشته محدودتر بوده است ولی متاسفانه ما همچنان شاهد تخریب هایی در مناطق مختلف استان بوده ایم.

بازگیر با اشاره به برخورد با متخلفین شکار، صید ماهی و قطع اشجار در ایام تعطیلات نوروزی گفت: از شهروندان لرستانی و همچنین مسافران نوروزی انتظار داریم که الزامات زیست محیطی را رعایت کنند.

طبیعت گردی آداب خاص خود را دارد

وی با تاکید بر اینکه طبیعت گردی آداب خاص خود را دارد، افزود: مردم باید ضمن رعایت این آداب به طبیعت احترام بگذارند.

مدیر کل محیط زیست لرستان مهم ترین مشکل زیست محیطی استان در روز طبیعت را قطع اشجار و از بین بردن رستنی ها دانست و بیان داشت: مشکل بعدی در این روز در مرحله بعدی رها کرد زباله ها در سطح مناطق طبیعی استان است.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری لرستان، افزود: حتی اگر نیمی از این افراد در سطح طبیعت حضور یافته و هر اکیپ 5 نفره یک کیلو زباله تولید کنند ما با حجم انبوهی از زباله در سطح طبیعت استان مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم حمایت و همراهی نکنند مشکلات زیادی در روز طبیعت به وجود خواهد آمد، بیان داشت: وجود زباله هایی که تجزیه نمی شوند در دل طبیعت موجب تخریب بافت خاک می شود.

توشه سفرتان خالی از تیشه و تبر و اسلحه!

بازگیر همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با شکار گونه های جانوری در روز طبیعت، عنوان کرد: تدابیر لازم برای مقابله با افرادی که در روز طبیعت اقدام به حمل سلاح مجاز یا غیرمجاز برای شکار حیوانات می کنند اندیشیده و اکیپ هایی نیز در این زمینه تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به مقررات سازمان محیط زیست مناطق حفاظت شده این استان همگی شکار ممنوع هستند و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان سخنان خود را با یک آرزوی زیست محیطی پایان داد و گفت: امیدوارم که در روز انس با طبیعت توشه سفر هیچ هم استانی تیشه و تبر و اره و اسلحه و ... نباشد.

به هر حال امید می رود روز طبیعت امسال حامل تخریبی گسترده در سطح طبیعت بی نظیر ایران اسلامی نباشد و شهروندان در جای جای کشور زیبای ایران به الزامات و ملاحضات زیست محیطی توجه ویژه ای داشته باشند.

کد خبر 164417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز