دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیمز کامرون، فیلمساز آمریکایی، در ساعت 7:52 بامداد به وقت محلی 26 مارس (7 فروردین) به کتاب‌های تاریخ وارد شد و به اولین نفری بدل شد که به تنهایی از عمیق‌ترین نقطه دریا دیدار کرده است.

cameron

deepsea

به گزارش گیزمگ درست دو هفته پیش بود که او با رکورد غواصی تک‌نفره را با رسیدن به عمق 8166 متری شکسته بود؛ اما این بار او به راحتی این رکورد را هم با رسیدن به عمق 10989 متری در چاله ماریانا (Mariana Trench) در گودال چلنجر (Chalenger Deep) در جنوب غرب جزیره گوآم در اقیانوس آرام شکست.

اگر کسانی باشند که بخواهند رکورد کامرون را بشکنند، مجبور به حفاری در کف دریا خواهند بود، زیرا چاله ماریانا عمیق‌ترین نقطه در کف اقیانوس‌ها است.

رفتن به چنین ژرفایی با یک کپسول غوطه‌وری با طراحی خاص به نام "دیپ‌سی چلنجر" (Deepsea Challenger) امکان‌پذیر شد که ساختن آن تقریبا 8 سال به طول انجامید.

این وسیله که کامرون آن را "اژدر عمودی" می‌نامد به چراغ، دوربین و رانش‌گرهای قوی مجهز است و در ته آن یک کره شیشه‌ای قرار دارد که محل نشستن فرد هدایت کننده در حالت چمباتمبه است.

چندین ساعت پیش از فرستادن زیردریایی، گروه اجرایی یک وسیله بدون سرنشین به اندازه یک باجه تلفن را به درون گودال فرستادند تا احتمالا موجودات زنده را به سوی خود جلب کند.

قرار بود کامرون شش ساعت در کف اقیانوس بماند و به دیواره‌های گودال برسد، اما به علت کمبود نیرو فقط بیش از سه ساعت را در آنجا گذراند. اما این مدت بسیار طولانی‌تر از زمان 20 دقیقه‌ای ماندن دان ولش و ژاک پیکارد در تنها دیدار قبلی از این گودال در 52 سال پیش بود.

به گزارش آسوشیتدپرس کامرون پس از بازگشت به سطح دریا از این گودال سرد و تاریک در غرب اقیانوس آرام که تنها پیش از این تنها دو انسان په آن وارد شده‌اند،گفت: "احساسم جدا بودن از همه انسان‌ها بود. مثل این است به سیاره‌ای دیگر رفته و بازگشته باشم. شرایطی بسیار فراواقعی بود."

کامرون گفت امیدوار بود یک هیولای غریب دریای‌های عمیق مانند مخلوقاتی که در فیلم‌های او ظاهر شده‌اند را ببیند، اما چیزی ندید.

more  سفر دریایی کامرون به ژرف‌ترین گودال اقیانوس

کد خبر 164174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز