همشهری آنلاین: تونینو گوئرا؛فیلمنامه نویس و شاعر معروف ایتالیایی که در کارنامه خود آثار معروفی چون ماجرا،شب با آنتونیونی و آثار شاخص فلینی و آنجلوپولوس را دارد در سن 90 سالگی و بعد از جند ماه مقابله با بیماری درگذشت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایبنا این فیلمنامه نویس که با کارگردان های بزرگ ایتالیایی مثل فدریکو فلینی و میکل آنجلو آنتونیونی همکاری کرده بود، روز چهارشنبه در حالی که 92 سال داشت، در «رمینی» از شهرهای مرکزی ایتالیا درگذشت.

گوئرا که در سال 1920 متولد شده بود و زمانی که زندانی اردوگاه های نازی ها در جریان جنگ جهانی دوم بود شروع به نوشتن نخستین آثارش کرد، پس از مبارزه چند ماهه با بیماری در خانه اش درگذشت.
نخستین دفتر شعر گوئرا در سال 1945 با عنوان «سوسک‌ها» منتشر شد و نخستین فیلمنامه وی با عنوان «مردان و گرگ ها» در سال 1956 توسط جوزپه دی سانتیس به فیلم برگردانده شد. او تمام عمرش را با نوشتن برای تلویزیون و سینما گذراند و بیش از 100 فیلمنامه نوشت و در عین حال اشعار متعددی نیز خلق کرد.

گوئرا با شماری از برجسته ترین کارگردان های ایتالیایی در طول زندگی اش همکاری کرده بود که ویتوریا دسیکا، مائورو بولینینی، ماریو مونیچلی ، آلبرتو لتودا برادران تاویانی ، مارکو بلوچی و فرانچسکو روسی از جمله این چهره های برجسته بودند.

او همچنین با همکاری استیون اسپلیبرگ کارگردان آمریکایی فیلمنامه «اروس» را در سال 2004 نوشت. تئو آنجلوپولوس کارگردان مشهور یونانی نیز که اخیرا درگذشت از دیگر چهره های برجسته سینمای جهان بود که آثاری از این فیلمنامه نویس را به فیلم برگرداند. «سفر به سیاترا»، «پرورش‌دهنده زنبور عسل»، «چشم‌اندازی در مه»، «گام‌های معلق لک‌لک»، «ابدیت و یک روز» و «دشت گریان» حاصل این همکاری 20 ساله بود.

«آماکورد» فلینی که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 1975 شد، و «ماجرا» و «شب» آنتونیونی شماری از مشهورترین فیلمنامه های اوست. فیلم «ماجرا» در سال 1960 آغاز همکاری طولانی گوئرا و آنتونیونی بود که با فیلم‌های «شب» و «کسوف» ادامه پیدا کرد و یک سه‌گانه ماندگار را خلق کرد.

وزیر فرهنگ ایتالیا در بیانیه ای که به مناسبت درگذشت گوئرا صادر شد گفت ما شاعری را از دست دادیم که در عین حال انسانی نابغه و شگفت انگیز بود.

کد خبر 164106
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز