گروه اقتصادی: مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه سیاست‌های فعلی پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال 1391 تداوم می‌‌یابد، برخلاف ادعای مسئولان دولتی اذعان کرد که منفی بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم به التهاب در بازار ارز و طلا در سال‌جاری دامن زده است.

به گزارش همشهری پیمان قربانی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی و سایر سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور، تا زمانی که شورای پول و اعتبار اقدام به تغییر مجموعه سیاست‌های مذکور نکند، کماکان جاری و برقرار خواهد بود، اظهار داشت: کاهش جذابیت گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار پول زمینه مناسبی را برای بروز فعالیت‌های سفته‌بازی در بازارهای طلا و ارز فراهم ساخته بود.

وی تاکید کرد: تا پیش از بازبینی در مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال 1390، روند به‌گونه‌ای بود که با افزایش تلاطم در بازارهای طلا و ارز و تشدید انگیزه‌های سوداگرانه در بازارهای یاد شده، جذابیت نسبی سرمایه‌گذاری در بازار رسمی پول مستمراً کاهش می‌یافت و این روند می‌توانست ثبات بازارهای مالی کشور را به مخاطره بیندازد. قربانی تصریح کرد: بروز چنین وضعیتی از یک سو باعث افزایش سیالیت منابع بانکی و کاهش قابل توجه منابع قابل قرض بانک‌ها و اختلال در فرایند واسطه‌گری مالی آنها شده بود که درصورت استمرار می‌توانست جریان تامین مالی سرمایه‌گذاری کشور را با مشکل مواجه سازد.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، با توجه به سهم قابل توجه مواداولیه و کالاهای واسطه در واردات کشور، تداوم نوسانات و افزایش نرخ ارز می‌توانست زمینه‌ساز اختلال در فرایند تولید و افزایش نرخ تورم باشد.

هشدار بانک مرکزی به فروشندگان و صاحبان مشاغل

بانک مرکزی نسبت به کلاهبرداری برخی افراد سودجو از فروشندگان و صاحبان مشاغل هشدار داد و اعلام کرد: اخیرا مشاهده شده که برخی افراد سود‌جو با ارسال درخواست خرید کالا و خدمات به صاحبان مشاغل اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. براساس اعلام بانک مرکزی افراد سودجو اعلام می‌دارند که حساب ما در خارج از کشور است و برای واریز وجه، شما باید پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز، بارکدی را که بانک مرکزی برای همین منظور به ما ارائه داده است، وارد کنید تا وجه از حساب ما کسر و به حساب شما منتقل شود. این اطلاعیه از تمامی صاحبان مشاغل خواسته است در مبادلات روزمره خود، موارد ایمنی را مد نظر قرار داده و در برخورد با موارد مشابه از انجام هرگونه معامله خودداری کنند.

کد خبر 163781
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز