همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده به نام‌های بازار قدیمی و بازار سرتپوله است. بازار قدیمی دارای پلان مستطیل شکل بوده و پلان بازار سرتپوله به شکل یک مستطیل بزرگ است

 بازار قدیمی سنندج - کردستان

بازار قدیمی با الهام از بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار داشته که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی مانده است. تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان سلیمان خان اردلان برمی‌گردد.

وی در سال 1046 هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شد.

سقف راسته بازار قدیمی به صورت طاق و تویزه و طاق و گنبد و سقف حجره‌ها نیز به صورت طاق و تویزه ساخته شده است مصالح مورد استفاده در ساخت بازار، عمدتا سنگ و خشت و آجر است.

بازار سرتپوله سنندج نیزه در محله‌ای به نام سر تپوله واقع شده است. این بازار از خیابان شهدا آعاز و به ابتدای بازار قدیم متصل می‌شود.

این بازار در مسیر راه قدیمی مریوان و سقز به کردستان عراق ساخته شده است. گذر اصلی بازار سرتپوله فاقد سقف است و در پیرامون حجره‌ها و مغازه‌هایی از انواع مشافل مختلف قرار دارد.

بازار قدیمی شهر سنندج در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1775 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 163670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز