سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با اشاره به خوردنی‌های مرسوم در چهارشنبه آخر سال آن را نمادی از سنت تغذیه سالم در میان ایرانیان باستان دانست و گفت: مصرف این دانه‌های روغنی علاوه بر تامین انرژی و مواد معدنی مورد نیاز بدن موجب شادی و افزایش نشاط در افراد می‌شود.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: آجیل و غذاهایی که معمولا در چهارشنبه سوری مصرف می‌شود، نشان‌دهنده فرهنگ غنی تغذیه ایرانیان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این دانه‌ها منبع خوبی از نظر تامین انرژی هستند و باعث شادابی و نشاط می‌شوند، گفت: آجیل چهارشنبه‌سوری که حاوی دانه‌های روغنی است مواد پروتئینی مانند ویتامین B1، B2، نیاسین، اسید‌فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، و روی و آهن را در خود دارد که هر کدام از این مواد مغذی در سلامتی و نشاط انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه پختن آش چهارشنبه‌سوری از دیگر رسومی است که در این شب انجام می‌شود افزود: با توجه به این که تغییر فصل در این ماه اتفاق می‌افتد و بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی شایع می‌شود افراد برای بهبود یافتن بیمار خود آش بیمار را طبخ می‌کردند

دکتر سهیلی ادامه داد: آش انواع بسیار مختلفی دارد و معمولا تمام آش‌ها شامل حبوبات، غلات، سبزی‌جات و لبنیاتی مثل کشک یا دوغ هستند بنابراین با توجه به دارا بودن بسیاری از مواد غذایی آش می‌تواند منبع بسیار مفیدی از نظر تامین ویتامین، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد که هم اکنون در برنامه غذایی ایرانیان وجود دارد.

آش رشته

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مصرف ماهی در شب چهارشنبه‌سوری گفت: ماهی یکی ماده غذایی دارای فواید بسیار و شامل پروتئین زیاد، چربی و کلسترول پایین و حاوی ویتامین‌های B، A و D، کلسیم و فسفر و مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: چربی ماهی به دلیل دارا بودن دو نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA بسیار مفید است و از این جهت بر چربی گوشت قرمز برتری دارد.

کد خبر 163470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز