گروه ادب و هنر - مهرنوش سلماسی: سال گذشته هنگامی که قرار شد یارانه‌ها توسط دولت هدفمند شود، بحث تأثیرات این اقدام در حوزه فرهنگ و به‌طور اخص سینما، نگرانی‌هایی برای اهالی سینما درخصوص افزایش هزینه‌ها به‌وجود آورد که در آن مقطع مدیران سینمایی کشور کوشیدند با توضیحاتشان به این دغدغه‌ها پاسخ دهند.

درحالی‌که برخی از سینماگران از حذف کالای فرهنگی از سبد خانواده‌ها ابراز نگرانی کرده بودند، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی از راهکارهای دولت برای جلوگیری از این اتفاق سخن گفت.

پرداخت یارانه فرهنگی یکی از این راهکارها بود. حتی صحبت از ارائه بلیت کارت به مخاطبان به میان آمد. همچنین درخصوص حمایت از سینماداران و بخش خصوصی نیز وعده‌هایی داده شد که می‌توان گفت بخش عمده آنها تاکنون محقق نشده است.

در چنین شرایطی سینمای ایران درحالی به استقبال سال 91 می‌رود که بهای بلیت نیز افزایشی 50درصدی یافته است؛ افزایشی که البته باتوجه به رشد چشمگیر هزینه‌های تولیدات سینمایی، طبیعی و منطقی به‌نظر می‌رسد ولی از سوی دیگر باید این نکته را نیز درنظر گرفت که سینمای ایران مدت‌هاست دچار بحران مخاطب است و این تماشاگر گریزپا با گران شدن بهای بلیت، شاید کمتر از امروز، پا به سالن‌های سینما بگذارد.

مردمی که با گران شدن بهای گوشت، مرغ، میوه، لبنیات و... به هر شکلی کنار می‌آیند، با گران شدن بهای بلیت سینما، شاید ترجیح دهند کمتر پا به سالن‌های نمایش فیلم بگذارند. آن هم به این دلیل ساده که سینما رفتن نان شب نیست و کافی است علاقه‌مندان کمی صبر کنند تا فیلم مورد علاقه‌شان وارد شبکه نمایش خانگی شود تا با هزینه‌ای بسیار کمتر به تماشایش بنشینند. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد مدیران سینمایی کشور که با تأسیس سازمان سینمایی دارای تشکیلات بزرگ‌تری هم شده‌اند، باید فکری به حال این موضوع کنند. وابستگی سینمای ایران به دولت اظهرمن‌الشمس است و طبیعی است که در چنین شرایطی انتظار داشته باشیم مدیران فرهنگی به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در رابطه با پرداخت یارانه به مخاطبان سینما، سینماگران و سینماداران به خبرنگار همشهری گفت: وعده پرداخت یارانه‌ها بیشتر برای تولیدات سینمایی بود. امسال از طریق انجمن سینماداران، سینماهای مناسب درجه بندی شده و خدمات مابین سینماها در حال تقسیم است.

دولت با ارائه کپی‏ها و تخفیف جدی در تاسیسات فنی و تولیدات سعی داشت فشارها را کم کند. همچنین دستمزدهای صنوف را معقول و تحت کنترل درآورد تا افسار هزینه‌ها از دست خارج نشود. تشویق اقشار مردم به سینمارفتن و تماشای آثار به‌صورت گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و مراکز مختلف از دیگر برنامه‌های امسال بود.

علیرضا سجادپور در ادامه افزود: مابه‌التفاوت حامل‌های انرژی توسط انجمن بین سینماها براساس خدماتشان تقسیم می‌شود. مسلم است که هرچه سینما خدمات بیشتری ارائه دهد تسهیلات بیشتری نیز به آن تخصیص می‏یابد. کارت سینما و بلیت‌های نیم‌بها هم شامل این تسهیلات می‌شود. سال آینده برنامه‌های مختلفی داریم.

وی همچنین تصریح کرد: ارائه بلیت به‌صورت نیم بها و کارت سینما میان مشتری‌های هر فیلم صورت خواهد گرفت. البته با رضایت صاحب اثر و سینمادار. بخشی از هزینه‌های تولید نیز از طرف دولت تامین خواهد شد. سینما فعالیتی خصوصی است و قیمت‏ها باید متعادل شوند.

احمد میرعلایی نیز در این باره گفت: پرداخت یارانه سینما ادامه دارد. ما همچنان با توجه به اینکه قیمت ارز افزایش پیدا کرده، مواد مصرفی مثل نگاتیو و پوزیتیو و لوازم فیلمسازی را با قیمت‌های قبل دراختیار سینماگران می‏گذاریم. قبلا یارانه 50‌درصدی بود و در حال حاضر که نرخ دلار دوبرابر شده به لحاظ چاپ و کپی کسانی که فیلمسازی می‏کنند 75 درصد یارانه می‏گیرند.

در واقع دولت برای محاسبه اصلی در مجموع 75درصد به پخش و تولید فیلم‏ها یارانه می‏دهد؛ برای لوازم فیلمبرداری، تجهیزات فنی و مواد مصرفی. دولت قطعا 70 تا 75 درصد روی تجهیزات و مواد مصرفی، یارانه می‏دهد؛ تجهیزات فنی که از طریق فارابی تهیه می‌شود.

کد خبر 163467

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز