سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس گزارشی که شورای اروپا منتشر کرده به تازگی تسلیحاتی به ارزش چند میلیارد یورو از اتحادیه اروپا به دولت‌های عربی صادر شده است.

eu arms

روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، طبق این سند، فروش تسلیحات اروپایی به دولت الجزایر در سال 2010 میلادی 933 میلیون یورو بود. تامین‌کنندگان اصلی این تسلیحات بریتانیا و ایتالیا بوده‌اند و جنگنده‌هایی به ارزش 584 میلیون یورو به این کشور فروخته‌اند.

علاوه بر این، الجزایر اقلام تسلیحاتی الکترونیک از ایتالیا و فرانسه (94 میلیون یورو)، ناو جنگی فرانسوی به ارزش 40 میلیون یورو و مهمات از بلغارستان به ارزش 24 میلیون یورو خریداری کرده است.

پس از آن، مصر، لیبی و تونس در سال 2010 اقلام تسلیحاتی به ارزش 531 میلیون یورو از اتحادیه اروپا خریداری کرده‌اند.

تسلیحات اتریشی برای عربستان سعودی

عربستان سعودی 2.5 میلیارد یورو سلاح از اتحادیه اروپا خریداری کرده که 10 قرارداد تسلیحات سبک آن با اتریش (300 هزار یورو) بوده، واردات مواد تحت مقوله "ML7" (مواد موثر شیمیایی/ بیولوژیکی، دستگاه‌های مقابله با شورشیان و مواد رادیواکتیو) از فنلاند به ارزش سه میلیون یورو داشته و همچنین ناو جنگی و جنگنده به ارزش مجموعا 286 میلیون یورو از فرانسه خریداری کرده است. ایتالیا تسلیحات هوایی به ارزش 300 میلیون یورو به عربستان فروخته و سهم انگلیس از بازار تسلیحات این کشور 328 میلیون یورو بوده است.

دولت یمن هم که با زور اسلحه مشغول سرکوب معترضان است، توانسته تسلیحات کالیبر بزرگ و کوچک، بمب، راکت و مهمات (به ارزش 89 میلیون یورو) از بلغارستان و (18 میلیون یورو) از جمهوری چک خریداری کند.

در مجموع دولت‌های اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی مجوزهایی را برای صادرات تسلیحات و اقلام نظامی به ارزش 31.7 میلیارد یورو صادر کردند. این رقم، سال پیش از آن 40.3 میلیارد یورو بود. 11.1 میلیارد یورو از این مبلغ در سال 2010 به فرانسه رسید. آلمان با 4.7 میلیارد یورو رتبه دوم را به خود اختصاص داد و ایتالیا (3.2) و بریتانیا (2.8) در مقام‌های بعدی ایستادند.

کد خبر 163385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز