یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از پاسخ ایران به تمام ادعاهای غرب در پرونده هسته‌ای کشورمان، حالا در آستانه مذاکرات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگی از 1+5 با کارت پارچین بازی می‌کند؛ کارتی که پرونده آن در سال 2005 بسته شده است.

با وجود اینکه ایران برای ارائه دسترسی به سایت پارچین در چارچوب مدالیته اعلام آمادگی کرده است، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام فعالیت‌هایی در پارچین که آن را فعالیت‌های پاکسازی نامیده، منتفی ندانسته است.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگاران در حاشیه نشست شورای حکام ادعا‌ها درباره پارچین را «بچگانه» و «مضحک» خوانده بود.

از ابتدا که برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد، غرب به بهانه‌های مختلف طرح به بن بست کشاندن پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان را پیش کشیده است؛ زمانی مطالعات ادعایی را بر مبنای اطلاعات لپ‌تاپی که کسی آن را هنوز ندیده است مطرح کردند، زمانی از آزمایش‌های مخفیانه در سایت شهید دکتر مسعود علیمحمدی (سایت فوردو) صحبت کردند و حالا بعد از اثبات خلاف ادعاهایشان در موضوعات گذشته، موضوع پارچین را پیش کشیده‌اند.

این منطقه نظامی در سال 2005 و در زمان ریاست محمد البرادعی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوبار توسط بازرسان آژانس مورد بازدید قرار گرفت که در پی این بازدیدها معاون سابق مدیرکل اعلام کرد که موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و البرادعی نیز گزارش معاونش را به شورای حکام گزارش کرد.

سایت ایران هسته‌ای نوشت که منابع مطلع می‌گویند بنیامین نتانیاهو که در دستیابی به اصلی‌ترین هدف سفر خود در واشنگتن یعنی متقاعد‌کردن مقام‌های آمریکایی نسبت به اینکه لحن خود درباره حمله نظامی به ایران را تندتر کنند شکست خورده، تیمی از موساد را به وین اعزام کرده است تا با همکاری ایهود آزولای سفیر رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک پروژه اطلاعاتی- دیپلماتیک فوری علیه ایران را اجرا کنند.متقاعد کردن دیپلمات‌های مستقر در وین در زمینه «انجام جابه‌جایی‌های مشکوک از سوی ایران در تاسیسات نظامی پارچین» یکی از ماموریت‌های این تیم صهیونیستی است که با ارائه برخی تصاویر ماهواره‌ای ساختگی انجام خواهد شد.

آنها ادعا کرده‌اند که ایران در حال خارج کردن مصالح آلوده به مواد رادیو اکتیوی است که بر اثر آزمایش هسته‌ای ایجاد شده است. این ادعا در حالی مطرح شده است که اساسا هیچ نوعی از خاکبرداری قادر به از بین بردن ذرات رادیو اکتیو که میلیون‌ها سال عمر می‌کنند، نیست.

با تمام این احوال علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است، دسترسی به این سایت یک فرایند زمان‌بر است و به‌طور مکرر نمی‌توان اجازه بازدید داد. در پرتو این سابقه و براساس اینکه از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه را همچون آزمایش‌های هیدرو دینامیک با هم یکی کند، متعاقبا یک‌بار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد.

سلطانیه در بیانیه‌ای که چندی‌پیش منتشر کرد از کارشکنی آمانو در بازدید بازرسان سازمان انرژی اتمی از تاسیسات کشورمان هم خبر داد. در آن بیانیه او با اشاره به این موضوع که قبل از نشست دوم در تهران، مذاکراتی میان تیم ایرانی و آژانس در وین صورت گرفته، نوشته بود که در آن نشست آژانس پذیرفت سؤال‌های خود را در دیدار دوم در تهران به ایران ارائه کند ولی درخواست بازدید از پارچین را تا بعد از نشست شورای حکام درماه مارس (نشست اخیر که آخر هفته گذشته برگزار شد) به تعویق بیندازد. سلطانیه در آن بیانیه‌اش گفته بود آژانس نتوانست در دور دوم مذاکرات در تهران به تعهد خود پایبند بماند و بنا به دستور مستقیم آمانو مجددا خواستار دسترسی به پارچین شد.

تیم صهیونیستی که به وین اعزام شده است همچنین تلاش می‌کند آمریکا و غرب را متقاعد کند که در مذاکرات آینده بر تعلیق غنی‌سازی‌ از سوی ایران، برچیده شدن تاسیسات فوردو و خروج مواد هسته‌ای از ایران به خارج تاکید کنند.
پیش از این نیز زی بیگنیو برژینسکی گفته بود اسرائیل در حال تدوین یک طرح درباره برنامه هسته‌ای ایران و ارائه آن به آمریکاست.

کد خبر 163231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز