شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار لعاب سفالینه‌های «گروه بارون» با طراحی احمد جعفری و نظارت اجرایی مهرشید مظفریان عصر جمعه 19 اسفند ماه در حالی در گالری شکوه آغاز به کار کرد که هفت سینی با سفال و لعاب سرد در وسط گالری خودنمایی می‌کرد.

نمایشگاه نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه 34 اثر لعاب و سفالینه با ابعاد متفاوت و تم موضوعی مختلف ارائه شده است.

همه این آثار با تکنیک لعاب سرد خلق شده‌اند و در فرآیند خلقشان به پخت و کوره نیازی نداشته‌اند و به این دلیل بر خلاف دیگر سفالینه‌ها ،از طرح های بسیار متنوع و رنگ‌های کمتر دیده شده در زمینه سفال‌ها بهره‌مندند.

احمد جعفری نقاش و گرافیست که طراحی این آثار را به عهده داشته در مورد علاقه‌اش به کار لعاب و سفال می‌گوید: من حدود 8 سال است که کار لعاب و سفال را با این رنگ‌ها تجربه می‌کنم و مرمت آثار باستانی باعث شده که به این کار علاقمند شوم.

از ویژگی‌های تکنیک این آثار نبود سختی‌های کار با لعاب و سفال است که همین عامل موجب شده تا خلاقیت بیشتری در کار ایجاد شود زیرا وقتی کار مسیر پخت را طی کند محدودیت بوجود می‌آید و نوآوری در آن کم می‌شود.

در این تابلوها سعی شده موضوعات متنوع با رنگ‌ها و اشکال متفاوت دنبال شود تا سلیقه مخاطبان را تامین کند.

موضوع در این نمایشگاه از لحاظ زیبایی حائز اهمیت است اما برای ما مهم تر از آن نشان دادن تکنیک لعاب و سفالینه بوده است.

هدف این است که نشان دهیم لعاب و سفال فقط در معماری استفاده نمی‌شود بلکه به عنوان یک تابلو می‌تواند در خانه‌های مردم وارد شود و می‌تواند از فاصله‌ای نزدیک دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه در مورد رنگ‌گذاری آثار می‌گوید: در بعضی تابلوها رنگ‌ها به شکلی برجسته نقوش را پدید آورده‌اند چون قبل از آنکه لعاب را ایجاد کنیم یک بیس یا زیر سازی اولیه داشته و شبیه به لعاب‌هایی که در تبریز کار می‌کنند عمل کرده‌ایم.

در این تکنیک می‌توان لعاب را غلیظ یا ضعیف گرفت و کار مسطح و برجسته ارائه داد.

یکی از تفاوت‌هایی که این آثاررا متمایز با دیگر آثار لعاب و سفال می‌کند رنگ‌های شاد و پر انرژی چون آبی فیروزه‌ای، نارنجی، طلایی، زرد و سبزی است که در آن‌ها دیده می‌شود، رنگ‌گذاری‌های جعفری در این آثار لعاب و سفالینه به شکل رنگ‌گذاری قدما در مینیاتورهای ایرانی است.

"گروه بارون" شامل احمد جعفری و مهرشید مظفریان می‌شود که سال پیش اولین نمایشگاه سفال و لعاب را با همکاری هم در گالری شکوه برگزار کرده‌اند، امسال بدلیل گستردگی کار و انجام کارهای معماری در اماکن نیاز به کمک داشته به همین منظور چند نفر نیروی کمکی به گروه اضافه شده است.

مهرشید مظفریان که نظارت اجرایی این آثار را به عهده دارد در مورد برپایی این نمایشگاه می‌گوید: این دومین نمایشگاه لعاب و سفال است که برگزار می‌کنیم، تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه سال قبل ابعاد آثار است.

در آثار جدید سعی کرده‌ایم ابعاد را کوچکتر کنیم و بشقاب‌های سفالی را نیز به کار اضافه کرده‌ایم که مناسب فضاهای کوچک باشد.

او در مورد موضوعات متنوع این آثار افزود: در این آثار سعی کرده ایم طرح‌ها را متناسب با سلیقه‌های مختلف افراد انتخاب کنیم به همین منظور آثاری مذهبی،سنتی ، مدرن و با توجه به نزدیکی نمایشگاه به عید نوروز نشانه‌های مرتبط با بهاررا در کنار هم در این نمایشگاه ارائه داده‌ایم.

این نمایشگاه تا  24 اسفند 90 در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

 

 

کد خبر 163143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز