چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

گروه دانش: تایم وارنر، سی‌دی‌های جدیدی را ارائه خواهد کرد که می‌تواند 2 فرمت اشعه آبی (Blu-ray )و DVD HD را تحت پوشش قرار دهد.

دیسک های جدیدی که به وسیله این شرکت به بازار عرضه خواهد شد، Total HD نام دارد و در واقع دیسک های دولبه‌ای خواهد بود که یک سمت آن برای فرمت Blu-ray و سمت دیگر آن برای فرمت HD DVD  در نظر گرفته شده است.

شرکت وارنر این محصول جدید را برای نخستین بار در نمایشگاه سالانه دستاوردهای الکترونیکی در لاس وگاس به معرض نمایش گذاشته است.

از آنجا که اختلاف نظر در تعیین استانداردهای نسل آینده دیسک‌های نوری می‌تواند رشد اقتصادی این محصولات را در بازار با محدودیت مواجه کند، برخی کارشناسان خواستار برقراری ثبات اقتصادی نسبی در سطح بازارند و در تلاشند به فرصت مناسبی در روند بازار دست یابند تا بتوانند دو گروه رقابت کننده در این عرصه، یعنی سونی و همراهانش که عرضه‌کننده فرمت Blu-ray هستند و توشیبا و همکارانش که از DVD HD  پشتیبانی می‌کنند را به توافق برسانند.

بر این اساس، بسیاری از شرکتهای بزرگ تولیدکننده قطعات و لوازم الکترونیکی که خواستار جایگزینی دیسک‌های نوری با فرمت Blu-ray هستند نیز تولید ابزارهایی با قابلیت تطابق هر دو سیستم موجود را در برنامه خود قرار داده‌اند.

البته برخی از منابع خبری نیز اعلام کرده‌اند قیمت بالای نسل جدید دستگاه‌های ضبط و پخش موسیقی که به بازار عرضه شده است، از دلایل دیگری است که سبب کاربرد کند و تدریجی این محصول میان کاربران شده است، در حالی که قیمت نهایی دستگاه‌های سازگار با هر دو فرمت به مراتب بسیار بالاتر از دستگاه‌هایی خواهد بود که تنها بر اساس یک فرمت طراحی شده باشند.

جدال ادامه دارد

آخرین آمارها می‌گویند به ازای فروش 47 دیسک 100HD DVD دیسک Blu-ray فروش رفته.  پس از چندین ماه رقابت بین دو شرکت بزرگ سازنده‌ سخت‌افزار، باز هم در نمایشگاه CES 2007 دو کمــپ Blu-ray و HD DVD با دو استاندارد و دو سیاست جداگانه در مقابل یکدیگر عرض اندام کردند.

به هر حال، مهمترین عوامل برتری فرمت HD DVD تولید آسان دیسک‌ها، قیمت ارزان‌تر و همچنین سهولت دسترسی به دیسک‌های HD DVD و تعداد بیشتر پخش کننده‌های آن‌هاست، اما ظرفیت بالای فرمت Blu-ray هم مزیت رقابت‌ناپذیری است.

مصالحه دو فرمت، یکی از پیش‌بینی‌هایی بود که در نمایشگاه CES گذشته پی‌ریزی شده بود، چون از یک‌طرف حضور دستگاه پخش همساز با هر دو فرمت نوید همزیستی آن دو را می‌داد و از طرف دیگر، برادران وارنر با تولید دیسک‌های دو روی همساز با دو فرمت و همچنین قرارداد با استودیو‌ها و کلوپ‌های فیلم‌سازی، نوید روشن شدن خط‌‌مشی هریک از فرمت‌ها را می‌داد که البته هیچ‌یک از این حدس‌ها به‌وقوع نپیوست.

برخی کارشناسان می‌گویند از آنجایی که نسل جوان فیلم‌های خود را با فرمت HD DVD با تلویزیون‌های LCD های سایز بالا انتخاب می‌کنند، پیروزی فرمت HD DVD  احتمال بیشتری خواهد داشت. ضمن این‌که قیمت بالاتر و کسب سهم کمتر دیسک‌های Blu-ray عمده دلیل فروش بیشتر دیسک‌های HDDVD محسوب می‌شوند. 

آخرین گزارش‌ها، حاکی از عدم همکاری دیسک‌های Blu-ray سونی با استودیوهای فیلم‌سازی است که از اخبار داغ این روزها به حساب می‌آید. در واقع استقبال استودیوها از فرمت HD DVD باعث ناامیدی سونی شد.

تحلیلگران معتقدند به‌ این ترتیب مرگ Blu-ray حتمی خواهد بود؛ چون اگر سونی بخواهد اشتباه بتامکس را تکرار کند فرمت Blu-ray نیز از یاد خواهد رفت.

از طرفی برخی معتقدند همان‌طور که با نبرد سخت بینVHS و بتامکس هر دو آن‌ها حذف شدند، با آمدن فرمت Blu-ray امکان حذف این دو نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر 16308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز