گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار از تهیه گزارشی تحلیلی در مورد تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های بورس خبر داد و گفت: اگر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شود، سرمایه‌گذاران دوباره به بورس باز می‌گردند.

حسن قالیباف اصل - مدیرعامل بورس

به گزارش همشهری، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با برگزاری آخرین نشست خبری در سال90 وضع فعلی بورس و برنامه‌های آینده آن را تشریح کرد و درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: برنامه‌های دولت در آزادسازی نهاده‌های تولید به بازار سرمایه ارتباط می‌یابد و بر این اساس در حال آماده‌سازی‌ گزارش تحلیلی در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای ارائه آن به وزارت اقتصاد و سازمان بورس هستیم. مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادارهمچنین در مورد تاثیر بازارهای سکه و ارز بر بورس گفت: ارز و طلا جایگزین‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس نیستند؛ گرچه هر یک دارایی محسوب می‌شوند اما در بورس 340 شرکت داریم که تنوع‌سازی‌ و مدیریت ریسک را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: رشد قیمت و تورم باعث سود سرمایه‌گذاری در طلا و ارز می‌شود اما در بورس سودآوری براساس عملکرد شرکت‌ها و تولید است که باعث تغییر قیمت در بازار می‌شود، اگر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز متوقف شود سرمایه‌گذاران دوباره به بورس باز می‌گردند. مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در مورد تاثیر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت بر بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت بربازارهای مالی اثرگذار است. هر عاملی که باعث شود بازارهای مالی نظام گیرند و باعث تجهیز بازارهای مالی شوند به نفع بازار سرمایه است. اینکه نقدینگی بر این اساس در بانک‌ها جمع شود و از بانک‌ها به سایر بخش‌ها تخصیص یابد به نفع بازار سرمایه است.

ایران کیش تا پایان سال عرضه می‌شود

قالیباف اصل در ادامه به وضع پذیرش شرکت‌های جدید در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: از بین 7 شرکتی که در سال‌جاری پذیرش و عرضه‌شدند یک شرکت یعنی حمل‌ونقل خلیج‌فارس مشمول اصل 44 بود و 6 شرکت دیگر غیراصل 44 بودند.در سال‌های گذشته عمده شرکت‌های دولتی براساس اصل 44 وارد بورس می‌شدند ولی در سال‌جاری افزایش انگیزه حضور بخش خصوصی در بورس موجب ازدیاد پذیرش شرکت‌های غیردولتی شده است. وی ادامه داد:در شرایطی برخی از شرکت‌ها مانند نفت جی، بیمه ملت و پالایشگاه بندرعباس پذیرش اما عرضه نشدند که عرضه اولیه شرکت کارت اعتباری ایران کیش در روزهای باقیمانده سال‌جاری انجام خواهد شد.

بورس تا 30ماه دیگر به سعادت‌آباد می‌رود

قالیباف اصل به انتقال ساختمان بورس به سعادت آباد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پروانه ساخت 17 طبقه از ساختمان جدید بورس در سعادت‌آباد تهران شامل 6 طبقه زیرزمین و 11 طبقه دیگر (با 30 هزار مترمربع) و 370پارکینگ دریافت شده است. طبق برآورد هم تا 30 ماه دیگر این ساختمان آماده بهره‌برداری می‌شود.به گفته وی، ساختمان کنونی بورس اوراق بهادار که در گذشته متعلق به بانک کار بود برای بازار سرمایه خریداری شده و بورس اوراق بهادار در این ساختمان مستأجر است.

نزول شدید بازده بورس

وی درباره تفاوت فاحش بازده بورس در سال 90 نسبت به سال 89 گفت:عوامل زیادی در میانگین بازده 85 درصدی سال گذشته بورس و 9 درصدی سال‌جاری مؤثر بود ولی اگر به وضع شاخص از سال‌های 69 تاکنون نگاه شود مشخص است که متوسط بازده سالانه بورس 40 درصد بوده است. همچنین معمولا بازار یک سال را خوب و یک سال را این‌گونه طی می‌کند. برای سال آینده هم احساس می‌کنم با در نظر گرفتن رشد 19 درصدی سودآوری شرکت‌ها و پذیرش شرکت‌های جدید، سال خوبی در پیش باشد.

برنامه پذیرش شرکت‌های جدید

وی با بیان اینکه درخواست پذیرش 2شرکت هلدینگ خلیج‌فارس و پالایشگاه بندرعباس صبح دیروز در جلسه هیأت پذیرش مطرح شده ادامه داد:علاوه براین درکنار درخواست پذیرش 5 شرکت وابسته به ایران خودرو شامل لیزینگ پارسیان، تام ایران خودرو، سرمایه‌گذاری سمند، ایران‌خودرو خراسان و ایران خودرو تبریز، شرکت‌های نفت ایرانول، نفت سپاهان و سیمان خوزستان هم درخواست پذیرش داده‌اند که در سال آینده بعد از پذیرش و درج، عرضه اولیه خواهند شد. همچنین 3پالایشگاه گاز به همراه هلدینگ گاز در حال آماده‌سازی هستند.

کد خبر 162761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز