دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با اشاره به این که فرآوری آجیل‌های مانده به کمک رنگ‌های مصنوعی توسط برخی عرضه کنندگان سودجو می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های شدید پوستی در افرادی که زمینه آلرژی دارند شود، گفت: همچنین اگر آجیل مانده و قارچ زده باشد ممکن است منجر به تولید سم آفلاتوکسین در بدن شود که در ابتلا به سرطان کبد نقش مهمی دارد.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌ که با فرا رسیدن فصل بهار و عید نوروز، بنا بر سنت‌های باستانی دید و بازدیدها رونق می‌یابند، گفت: لازم است در کنار حلاوت بهار و تازه‌تر شدن دیدارها به تغذیه خود نیز بیندیشیم.

وی ادامه داد: مراقب باشید اگر از چارچوب و رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید،‌ تعطیلات نوروز، این مجوز را به شما نمی دهد که بتوانید بیشتر از حد مجاز تعیین شده ‌از تنقلات و وعده‌های غذایی تدارک دیده شده در مهمانی‌ها استفاده کنید.

این متخصص تغذیه با اشاره به این ‌که پیش از فرا رسیدن تعطیلات، برخی سودجویان بی‌انصافی کرده و آجیل‌های مانده یا کرم زده را با رنگ‌های غیرمجاز به صورت جداگانه و یا مخلوط با آجیل‌های تازه، عرضه می‌کنند، اظهار کرد: مصرف این آجیل‌ها علاوه بر اضافه وزن می‌تواند ضررهای زیادی برای بدن به دنبال داشته باشد.

مظهری درباره رنگ‌های غیرمجازی که به آجیل‌ها اضافه می‌شود، ‌گفت: رنگ‌هایی که به مواد غذایی افزوده می‌شود باید پایه تغذیه‌ای نظیر بتاکاروتن طبیعی، پوست انار و مانند آن داشته باشد. در حالی که در رنگ‌های مصنوعی از فلزات سنگین چون جیوه و سرب استفاده می‌شود.

مظهری همچنین با بیان این‌که آجیل‌ها سرشار از انرژی هستند، اظهار کرد: معمولا زمانی که فرد شروع به مصرف آجیل می‌نماید به علت خوش طعمی و تردی آن متوجه میزان افزایش دریافتی انرژی نمی‌شود. همین مسئله موجب افزایش ذخایر چربی و همچنین فشارخون می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین درباره «شیرینی‌ها» گفت: به این علت که حجم خرید شیرینی‌ها نسبت به طول سال تا چندین برابر افزایش می‌یابد، برخی فروشندگان برای تهیه شیرینی‌ از چربی‌های اشباع حاوی ترکیبات ترانس استفاده می‌کنند که در بروز عارضه‌های قلبی اثرگذار است. ضمن آن که ماندگی شیرینی‌ها باعث افزایش قند و چربی خون شده و وزن را افزایش می‌دهد.

به گفته وی خطر فساد شیرینی‌های تر و خامه‌ای از شیرینی‌های خشک گسترده‌تر است و در صورت فساد می‌تواند مسمومیت‌های شدید گوارشی،‌ اسهال و استفراغ را بویژه در کودکان به همراه داشته باشد.

کد خبر 162675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز