چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تغییرات آب و هوایی و کاهش برف در قله اورست، موجب بروز نگرانی نسبت به عدم امکان دسترسی به بلندترین قله جهان شده است

قله اورست

به گزارش ایسنا، یک کوهنورد قدیمی که 21 بار به قله اورست دست یافته، از امکان بروز مشکل در دسترسی به این بلندترین قله جهان در آینده نزدیک خبر داد.

آپا، که ابتدا در سال 1989 به اورست سفر کرده، تغییرات آب‌وهوایی را عامل این امکان خواند.

آپا، نبود برف کافی را بر روی این کوه نگران کننده خواند و اظهار کرد: در سال 1989 که من برای اولین بار به این قله سفر کردم، برف و یخ بسیار زیادی در آن وجود داشت؛ اما اکنون بیشتر این منطقه به شکل صخره‌های عریان در آمده است که خطر سقوط از آنها را برای کوهنوردان بیشتر می‌کند.

وی افزود: همچنین کوهنوردی در این منطقه بسیار مشکل شده است؛ چرا که کوهنوردان در این منطقه، طبق عادت از چنگک برای عبور از روی یخ استفاده می‌کنند؛ اما اکنون این کار بسیار خطرناک است؛ چرا که یخ چندانی در این منطقه وجود ندارد.

آپا، در دامنه‌های اورست رشد کرده و در سن 12 سالگی به حمل تجهیزات و امکانات کوهنوردان پرداخته است. وی سال گذشته رکورد خود را برای بیشترین میزان سفر به قله اورست شکسته و برای بیست و یکمین بار به این قله صعود کرد.

تاکنون 11 هزار تلاش برای صعود به قله اورست صورت گرفته که از این میان، تنها سه هزار مورد ، با موفقیت همراه بوده است. بیش از 200 کوهنورد در این مسیر کشته شده و از این میان، جسد 120 تن هنوز مفقود است.

کد خبر 162105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز