سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه حوادث: با گذشت چهارماه از مدفون شدن پنج‌کوهنورد در کوه‌های کرکس، جست‌وجوگران جسد آخرین قربانی را در ارتفاع سه‌هزار و 200 متری پیدا کردند.

21 بهمن سال گذشته گروهی از کوهنوردان کاشانی برای فتح قله کرکس، عازم شهرستان نطنز شدند. این گروه شامل 10کوهنورد بودند که در بین آنها، رئیس‌ هیأت کوهنوردی کاشان نیز به چشم می‌خورد. آنها حرکت خود را از صبح به سمت دره اوره که منتهی به قله می‌شد آغاز کردند. اعضای گروه تا بعد از ظهر به مسیر خود ادامه دادند و با تاریک شدن هوا تصمیم گرفتند که در ارتفاع سه‌هزار متری کمپی برپا کنند و شب را به استراحت بپردازند.

با آغاز روز دوم، پیشروی به سوی قله ادامه یافت و کوهنوردان در دو گروه پنج‌نفره شروع به حرکت کردند. آنها چند ساعت برای استراحت در محلی توقف کرده و سپس گروه اول بعد از چند دقیقه کوله‌پشتی‌هایشان را برداشتند و دوباره به راه افتادند؛ غافل از اینکه حادثه‌ای شوم در کمینشان بود. یکی از اعضای گروه دوم در تشریح ماجرا گفت:

گروه اول که انرژی بیشتری داشتند به راه افتادند و قرار شد ما هم به‌دنبال آنها برویم. هنوز یک ساعتی برای رسیدن به قله باید کوهنوردی می‌کردیم. در مسیر خط رأس قرار گرفته بودیم و از آنجا به دره اوره کاملا مشرف بودیم. پنج نفر اول به فاصله زمانی دو دقیقه از ما جلوتر بودند. در مسیری که قرار داشتیم یک پیچ هم بود.

گروه اول زمانی که از پیچ گذشتند از دید ما خارج شدند. ما هم به‌دنبال آنها رفتیم و درست دودقیقه بعد، وقتی که پیچ را رد کردیم متوجه شدیم که رد پاها قطع شده است. هیچ رد پایی از اعضای گروه اول نبود و تنها چیزی که می‌شد دید فقط برف بود. با دیدن این صحنه، ترس همه وجودمان را فرا گرفت. هر چه آنها را صدا زدیم، جوابی نشنیدیم. خط باریکی از برف که پس از قطع شدن رد پاها در کنار دره ایجاد شده بود نشان می‌داد که بهمن سقوط کرده و درست قبل از رسیدن ما به پیچ، هر پنج عضو گروه اول را زیر خروارها برف مدفون کرده بود.

هر چه به‌دنبال آنها گشتیم بی‌فایده بود. حتی با تلفن همراه آنها نیز تماس گرفتیم اما هیچ کدام از گوشی‌ها خط نمی‌داد. چند ساعت بعد وقتی از پیدا کردن دوستانمان ناامید شدیم، با هیأت کوهنوردی کاشان تماس گرفتیم و ماجرا را به آنها اطلاع دادیم.
با ورود تیم‌های جست‌وجو به محل، اجساد بی‌جان چهارنفر از کوهنوردان بعد از چند روز در اعماق دره و در فاصله 900 متری محل سقوط بهمن از زیر برف‌ها بیرون کشیده شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که بهمن باعث سقوط این افراد به دره شده و آنها را در اعماق برف مدفون کرده بود. اما جست‌وجوگران هر چه گشتند از نفر پنجم اثری نیافتند. بعد از چند روز تلاش وقتی جسد پنجمین قربانی پیدا نشد، عملیات جست‌وجو متوقف شد و بعد از چند ماه و با گرم شدن هوا، جست‌وجوها ادامه یافت. سرانجام تلاش‌ها نتیجه داد و با آب شدن برف‌ها، جسد پنجمین کوهنورد نیز بعد از گذشت چند ماه در ارتفاع سه‌هزار و 200متری کوه‌های کرکس کشف و روز گذشته به دامنه کوه انتقال داده شد.