همشهری‌آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت از مشخص شدن مدل قیمتگذاری انواع خودرو در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در جلسات متعدد با خودروسازان و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از آنها خواسته شد، ظرف مدت یک ماه به یک مدل مشترک در مورد قیمت گذاری خودرو برسند.

مهدی غضنفری یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: حدود سه هفته پیش در آخرین جلسه با خودروسازان و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مقرر شد آنها نظرات مشترک خود درباره قیمت گذاری خودرو را نهایی کنند.

وی افزود: هم اکنون درباره مدل قیمت‌گذاری خودرو دو دیدگاه از سوی خودروسازان و سازمان حمایت مطرح است. خودروسازان معتقدند نوعی سفته بازی در برخی مدل‌های خودرو شکل گرفته به این معنی که خودرو با قیمت سازمان حمایت از خودروساز خریداری و در حاشیه بازار به نرخ دیگری به نفر بعدی فروخته می‌شود.

غضنفری افزود: سازمان حمایت و خودروسازان درخواست‌های متعددی مبنی بر این که مدل قیمت‌گذاری مشخص شود، دارند و می‌خواهند مدل قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده باشد، در این صورت با یک مشکل دیگر در حاشیه بازار برخورد می‌شود زیرا که حاشیه بازار نوعی سفته بازی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مدل قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار، مصرف کنندگان به سمت خرید خودروهای می‌روند که حاشیه سود آن کمتر باشد تا بتوانند خودرویی ارزان‌تر تهیه کنند و این مدل هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات برخی خودروسازان در بخش تولید گفت: اگر مشکلات بنگاهی ناشی از تامین ارز باشد و تولید آن بنگاه دچار خدشه شود، این موضوع ارتباطی به مدیریت بنگاهی و تعالی سازمانی ندارد، تعالی سازمانی مسایل برون بنگاهی را مورد توجه قرار می دهد.

غضنفری تصریح کرد: به این دلیل در تصمیمات کمیته پنج نفره کنترل ارز در دولت برآنیم تا ارز مورد نیاز همه بنگاه‌هایی که مواد اولیه صنعتی وارد می‌کنند را تامین کنیم تا فعالیتهای خود را بهتر انجام دهند.

وی یادآور شد: قبلا نیز گفته‌ایم بنگاه‌هایی که از طریق ثبت سفارش برای واردات عمل می‌کنند و با مشکلاتی در خصوص ارز مواجه هستند، این موضوع را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

به گفته وی، نوسانات قیمتی ناشی از کمبود ارز نیست بلکه مساله اصلی سیستم‌های انتقال و جابه جایی پول است. باید با سیستم‌های متعدد برای جا به جایی ارز و مبالغ ارزی شرایط راحتی را برای واحدهای نیازمند فراهم کنیم.

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات واحدهای تولیدکننده قطعه گفت: مشکلی از بابت تامین قطعات وجود ندارد و مساله کنونی سیستم انتقال ارز است.

کد خبر 161794
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز