شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اثر آتش سوزی که هفته گذشته رخ داد هشت هکتار از تالاب پریشان در استان فارس در آتش سوخت

آتش سوزی در دریاچه پریشان

اصغر محمدی فاضل در گفت و گو با ایرنا گفت: سه شنبه هفته گذشته آتش سوزی در مجموعه تالاب پریشان واقع در استان فارس در ناحیه چشمه ' گپ ' رخ داد.

وی اظهارداشت: کارشناسان محیط زیست استان فارس محل آتش سوزی را بررسی کردند و براساس نتایج این بررسی‌ها مشخص شد هشت هکتار از تالاب پریشان در آتش سوخته است و در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی علت اصلی آتش سوزی هستند.

فاضل ادامه داد: برطبق نظر کارشناسان محیط زیست آتش سوزی بدون شک منشا انسانی داشته و بر اثر دخالت‌های انسانی رخ داده است زیرا پیش از آتش سوزی شرایط آبدهی دریاچه پریشان در وضعیت مناسبی بوده و حتی پرندگان زیادی برای لانه گزینی و تخم گذاری به تالاب مهاجرت کرده بودند بنابراین شرایط پیت لندی تالاب نمی‌تواند موجب بروز آتش سوزی شده باشد.

' پیت لندی یعنی این که برخی از تالاب‌ها به دلیل دارا بودن مواد غنی کربنی در صورت خشکسالی خودبه خود دچار حریق می‌شوند.'

وی خاطرنشان کرد : زمانی که موضوع دخالت انسانی مطرح می‌شود مسئله عمدی و غیر عمدی بودن نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. اگرچه همیشه این گونه اتفاقات به دلایل سودجویی برخی افراد در مورد خشکاندن تالاب و استحصال زمین می‌تواند علت‌های عمدی داشته باشد اما در هر حال بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و کارشناسان محیط زیست در حال بررسی موضوع هستند.

فاضل گفت: با توجه به اینکه آتش سوزی در محلی رخ داد که چشمه پر آب گپ در آن جاری است بنابراین افراد و مسافران زیادی برای استراحت و تهیه غذا در آنجا اتراق می‌کنند ازاین رو کارشناسان احتمال می‌دهند که علت آتش سوزی سهل انگاری در تهیه آتش برای پختن غذا باشد.

معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر اداره کل محیط زیست استان فارس احتمال عمدی بودن آتش سوزی را در دستور کار قرار داده و مقرر شده است موضوع آتش سوزی را با همکاری فرمانداری کازرون و شورای تامین شهرستان بررسی کند.

وی افزود: در صورتی که احتمال عمدی بودن این حادثه تقویت شود بدون شک از طریق مراجع ذی صلاح با افرادی که مشکوک به انجام این کار باشند ، برخورد قانونی می‌شود .

فاضل گفت: آتش سوزی تنها به پرندگان تالاب صدمه وارد نکرده است بلکه به جز پرندگان جانوران دیگر حتی گیاهان خاصی در تالاب هستند که بر اثر این آتش سوزی از بین رفته‌اند. از این رو از دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست درخواست شده است که گروهی را برای بررسی جوانب موضوع و برآورد خسارات از تهران به استان فارس اعزام کند.

وی اظهارداشت: علاوه بر حیوانات تلف شده و گیاهان از بین رفته در تالاب، اساس خاک نیز بر اثر این آتش سوزی دچار صدمه شده که بدون شک جبران آن بسیار سخت و طولانی خواهد بود.

دریاچه یا تالاب پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در بخش مرکزی شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان، شور، یون، موز، توز، پریشم، فزشویه، کازرون و فامور نیز شناخته شده‌ است.

مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومتر مربع است و این دریاچه بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه هرسال دارد.

این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده ‌است و در تقسیم بندی مناطق جزو منطقه حفاظت شده محسوب می‌‌شود.

این دریاچه از جمله اکوسیستم‌های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده میلیون‌ها سال است که شرایط خود را حفظ کرده و دارای چهار گونه ماهی بومی به نام ‌های ماهی زردک، سرخه، پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور است .

این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راهسازی در معرض خطر است. در این آتش سوزی‌ها هزاران قطعه لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفته‌اند. این دریاچه همچنین به علت خشکسالی سال‌های اخیر در حال خشک شدن است.

کد خبر 161612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز