گروه محیط‌زیست: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده برای نجات تالاب قوری‌گل، گفت: به‌طور مستمر و سالانه برای تکمیل عملیات آبرسانی به این تالاب نیازمند پیش‌بینی و تأمین منابع مالی هستیم.

تالاب قوری گل

به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، ارسلان هاشمی ضمن گلایه از عدم‌اختصاص اعتبار آبرسانی به تالاب قوری‌گل در سال‌جاری گفت: برای ادامه پروژه در سال ۹۱ و ۹۲ با توجه به سختی مسیرهای انتقال آب به دریاچه قوری‌گل سالانه بایستی منابع اعتباری مورد نیاز آن تأمین شود تا بهره‌برداری و نگهداری سالانه تالاب براساس شرایط موجود انجام شده و از خشکیدن آن جلوگیری شود.

وی افزود: عملیات آبرسانی به قوری گل با وجود محدودیت‌های شدید اعتباری و با استفاده از منابع مختلف از سال۸۳ آغاز شده اما به‌دلیل صعب‌العبوربودن و شرایط اقلیمی منطقه، عملیات اجرایی آن با کندی پیش رفته است، اما با وجود تمام کاستی‌های یادشده، عملیات انتقال آب به تالاب بین‌المللی قوری‌گل در آذر سال ۸۹ اتفاق افتاده است.

وی شروع عملیات بازگشایی کانال آب تالاب قوری‌گل را از سال ۸۹ اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه وضعیت آب و هوای این تالاب به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص خود در طول سال همیشه دمای زیر صفر را دارد، عملیات اجرایی آن به سختی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعتبار هزینه شده برای عملیات ترمیمی در سال ۸۹ را حدود 700میلیون ریال اعلام کرد و گفت: لایروبی بندهای انحرافی و اصلاح شیب‌های منفی در محدوده روستای هراب و نوجه‌ده و ایجاد پانل‌های بتنی جهت جلوگیری از مسدود شدن کانال آب آور به طول ۳۰۰ متر از سایر اقدامات انجام شده در این سال است.

هاشمی درخصوص ادامه پروژه در سال ۹۰ نیز گفت: انجام اقدامات اصلاحی اعم از احداث کانال خاکی جایگزین و لایروبی لوله‌های مدفون به‌صورت دستی و مکانیکی در سال گذشته روند آبرسانی به تالاب را بهبود بخشید، به‌طوری که تراز تالاب در اردیبهشت سال‌جاری شش سانتی‌متر بالاتر از مدت زمان مشابه سال ۹۰ بوده است.

هاشمی با بیان اینکه طرح مرمت و بازسازی کانال آبرسانی در قالب فاز اول از ۲۰ اردیبهشت امسال شروع شده، گفت: درصورت تأمین اعتبار لازم عملیات اجرایی فاز اول تکمیل و فاز دوم طرح به مناقصه گذاشته خواهد شد. تالاب قوری‌گل که در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد قرار گرفته‌ در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌های رامسر ثبت شده و از نظر زیستگاهی، حائز اهمیت جهانی است.

کد خبر 179507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز