مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه هاروارد دست به ساخت انواع ظروف قابل خوردن زده‌اند که می‌توان پس از مصرف مواد داخل آنها، خود ظروف را هم مصرف کرد

ظروف قابل خوردن

به گزارش ایسنا، این محصول که یک غشای ساخته شده از پلاستیک زیست تخریب‌پذیر ترکیب شده با ذرات غذایی است را می‌توان جدا کرده و دور انداخت یا به سادگی آن را خورد.

تاکنون متخصصان دانشگاه هاروارد توانسته‌اند یک غشا با طعم پرتقال برای آب پرتقال و یک ظرف با طعم گوجه‌فرنگی برای نوعی سوپ اسپانیایی تهیه کنند.

اگرچه این محققان هنوز موفق به ساخت بطری با این ماده که «ویکی‌سل(WikiCell)» نام گرفته، نشده‌اند؛ اما دکتر «دیوید ادواردز» امیدوار است در آینده نزدیک نمونه پیش‌ساخت آن را حاضر کند.

«ادورادز» از موسسه «ویس» دانشگاه هاروارد که پیش از این به ساخت کافئین و دیگر ویتامین‌های قابل تنفس پرداخته است، قصد دارد تا در آینده نزدیک محصولات خود را در رستوران‌ها استفاده کرده و سپس در سوپرمارکت‌ها در دسترس عموم قرار دهد.

مواد خوردنی از چه چیز ساخته می‌شوند؟

این مواد خوردنی با نام ویکی‌سل از پلیمر یا پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر و ذرات غذایی ساخته می‌شوند.

در اصل این مواد یک پوسته سخت شبیه غشای تخم‌مرغ هستند که از قابلیت طعم‌گیری با انواع مختلف طعم‌ها از جمله آب میوه یا شکلات برخوردارند.

این غشای خوراکی می‌تواند یک لایه روی ظرف یا در آینده، کل ظرف حاوی ماده غذایی را تشکیل دهد.

«ادواردز» امیدوار است در آینده بتواند دستگاه ویکی‌سل را برای مردم عادی بخصوص ساکنان مناطق روستایی تولید کند تا آنها بتوانند ظروف خوراکی خود را بدون استفاده از پلاستیک تولید کنند.

پروژه قبلی وی که در مورد کافئین قابل تنفس با نام «AeroShot» بود ، به مصرف کننده اجازه می‌داد تا یک سر قوطی را در دهان خود گذاشته و ماده درون آن را تنفس کند. در پی این اقدام، یک پودر نرم وارد مجرای تنفسی فرد شده که به سرعت حل می‌شود.

هر یک قوطی کوچک حاوی این پودر حاوی کافئینی برابر با یک فنجان قهوه عادی است و در حال حاضر وارد بازار دو ایالت ماساچوست و نیویورک و همچنین فرانسه شده است.

این در حالیست که اخیرا مقامات سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا از برنامه خود برای بررسی ایمنی این ماده و همچنین درست بودن ادعای سازندگان برای اعطای نام مکمل غذایی به این محصول خبر داده‌اند.

شرکت مواد غذایی قابل تنفس، که ساخت این محصول را در فرانسه بر عهده دارد، آن را متفاوت از نوشابه‌های انرژی‌زا می‌داند. به ادعای این شرکت، این محصول به افراد زیر 18 سال ارائه نشده و البته مانند یک فنجان قهوه به ارائه میزان مشابه کافئین و همچنین ویتامین B به بدن می‌پردازد.

قیمت هر قوطی این محصول 2.99 دلار بوده و بر روی آن هشدار داده شده که روزانه بیشتر از سه بار از این محصول استفاده نشود.

«ادواردز» همچنین در کنار ساخت مواد خوراکی آسان، نوعی واکسن سل قابل افشاندن ساخته که نیاز به تزریق را از بین می‌برد.

کد خبر 161573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز