همشهریآنلاین: دانشمندان برای اولین بار توانستند سرعت تکامل در مقیاس بزرگ را در بین پستانداران اندازه‌گیری کنند

سیر تکاملی جانداران

به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقات دانشمندان با گذشت 24 میلیون نسل، پستانداری به اندازه یک موش می‌تـواند به‌گونه‌ای تحول یابد که ابعاد آن به اندازه یک فیل شود. این تحقیقات کاهش و افزایش اندازه پستانداران را از 65 میلیون سال قبل، یعنی از زمان انقراض دایناسورها تاکنون توصیف می‌کند.

گروهی از زیست‌شناسان و متخصصان دیرینه‌شناسی با انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که میزان کاهش اندازه در پستانداران بسیار سریع‌تر از میزان افزایش اندازه‌آنها رشد می‌کند. به‌گونه‌ای که تنها با گذشت صد هزار نسل ممکن است اندازه برخی از پستانداران مانند فیل‌ها به میزان زیادی کاهش یابد تا به اندازه یک موش برسد.

به اعتقاد دانشمندان علت کاهش اندازه پستانداران کاهش نیاز آنها به غذا و در نتیجه سازگاری بیشتر با شرایط محیطی برای ادامه زندگی است.

در این تحقیقات سیر تکامل 28 گروه مختلف از پستانداران شامل فیل‌ها، میمون‌ها و وال‌ها از 28 میلیون سال قبل تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

البته به جای استفاده از مدت زمان یک‌سال به عنوان معیار محاسبه تغییرات اندازه جانوران، از مدت زمان به‌وجود آمدن یک نسل جدید در بین هر گروه از پستانداران استفاده شد. به این ترتیب امکان مقایسه دقیق خصوصیات هرنسل از گروه‌های مختلف پستانداران فراهم شد.

به گفته دانشمندان نرخ افزایش اندازه وال‌ها دوبرابر نرخ تغییراندازه پستانداران ساکن خشکی است. در حالی که موش‌ها در بین پستانداران ساکن خشکی با سرعت بسیار بیشتری تغییر اندازه می‌دهند.

کد خبر 161381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز