گروه ادب و هنر: به نظر می‌رسد اکران فیلم‌های خارجی که پس از مدت‌ها وقفه با نمایش عمومی «ما یک پاپ داریم» ساخته نانی مورتی از سرگرفته شد، قرار است تداوم داشته باشد.

سینمای جهان - فیلم هوگو

 پس از پایان جشنواره سی‌ام فجر، «پسرکی با دوچرخه» ساخته برادران داردن در 3 سینمای تهران اکران شد. این فیلم که جایگزین ما یک پاپ داریم شده است در سینماهای فرهنگ 2، شهر قصه و ملت 3 روی پرده رفته است. پسرکی با دوچرخه اولین بار در جشنواره کن 2011 به نمایش درآمد و موفق شد جایزه بزرگ هیأت داوران را به همراه فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» دریافت کند. از برادران داردن به‌عنوان فیلمسازان محبوب جشنواره کن نام برده می‌شود و دلیلش هم اهدای 2 نخل طلا به این کارگردانان بلژیکی برای فیلم‌های «کودک» و «رزتا» است.

فیلم‌های برادران داردن لحن واقع‌گرایانه‌ای دارند و برخی منتقدان، آثار این دو برادر را متأثر از سینمای کیارستمی دانسته‌اند. پسرکی با دوچرخه البته نسبت به ساخته‌های قبلی داردن‌ها عناصر داستانی پررنگ‌تری دارد. کاراکتر اصلی این فیلم کودکی است که در محیطی بی‌رحم و خشن گرفتار شده و قصد دارد وضعیت خود را تغییر دهد. پسرکی با دوچرخه توسط بنیاد سینمایی فارابی خریداری شده و فارابی قصد دارد در آینده فیلم‌های خارجی دیگری را نیز روانه اکران عمومی کند. یکی از این فیلم‌ها «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی است که نسخه 3‌بعدی آن در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. هوگو سال 91 در چند سینمای تهران به صورت 3‌بعدی به نمایش درخواهد آمد.

برنده خرس طلای برلین در ایران

فیلم سینمایی «سزار باید بمیرد» به کارگردانی برادران تاویانی قبل از کسب جایزه خرس طلایی برلین توسط بنیاد سینمایی فارابی خریداری شده و قرار است با زیرنوس فارسی در سینماهای کشور اکران شود. همچنین فیلم‌های «عسل» ساخته سمیح کاپتان اوغلو برنده سیمرغ بلورین جشنواره بیست و هشتم، «لولا» به کارگردانی برلیانت مندوزا از کشور فیلیپین و «عمر قاتل من است» از کشور فرانسه برنده سیمرغ جشنواره سی‌ام فجر، قبل از حضور در بازارهای جهانی، توسط فارابی خریداری شده است.

حضور در برلین

جدای از اکران فیلم‌های خارجی در تهران، سینمای ایران نیز در محافل معتبر سینمایی همچنان حضور پررنگی دارد. به گفته مدیر بخش بین‌الملل فارابی سینمای ایران گرچه امسال نماینده‌ای در بخش رسمی نداشت ولی باز همچنان نامش خبرساز بود. امیر اسفندیاری که در برلین به سر می‌برد اعلام کرد که فیلم‌ «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی که در بخش فروم حضور داشت،‌ با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌است.

کد خبر 161182

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز