دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سکه ولایتعهدی امام رضا(ع)، هشت برگ قرآن کریم روی پوست آهو به خط این امام، به همراه پنج اثر دیگر با حضور رئیس فرهنگستان هنر رونمایی شد.

سکه قدیمی

به گزارش مهر،‌ مراسم رونمایی از سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) با حضور رئیس فرهنگستان هنر در موسسه تاریخ و تمدن شرق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید‌احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: تاریخ نشان داده که بزرگ میراث‌داران ایران مردم هستند و بیشترین حفاظت را از آن داشته‌اند.

وی با اشاره به روش‌های سنتی میراث‌داری افزود: این اتفاق بسیار رخ داده است که مثال روشن آن وقف است که باعث شده آثار باارزشی تا امروز باقی بماند.

محیط طباطبایی با اشاره به افزایش شأن و منزلت کتاب پس از اسلام تأکید کرد: قدیمی‌ترین کتابخانه و موزه پس از 13 قرن در حرم امام رضا(ع) است که در طول تاریخ بهترین آثار به آنجا اهدا شده است.

در قرن اخیر مفهوم موزه رواج پیدا کرده و موزه مکان یادآوری و تذکر است و به این ترتیب در قرن ۱۳ در دوره ناصر‌الدین‌شاه نخستین موزه ایجاد شده است.

محیط‌طباطبایی ادامه داد: نخستین موزه علمی در دارالفنون تأسیس شد و موزه ملی هم در مسعودیه ایجاد شد و در سال 1309 نیز نخستین موزه هنری در میدان بهارستان ایجاد شد.

وی با اشاره به حضور تجار در موزه‌داری در ایران تصریح کرد: حاج‌حسین ملک از جمله این افراد که مجموعه فرهنگی را ایجاد کرد که امروز به نام موزه ملک می‌شناسیم و بسیاری از تجار دیگر نیز بخشی از سرمایه خود را در طول تاریخ به حفظ آثار فرهنگی اختصاص می‌دادند.

محیط ‌طباطبایی با اشاره به توجه به مردم در موزه‌داری و حضور تجار در این عرصه در دو دهه اخیر افزود: سید‌محمد تقی هاشمیان از رجال اقتصادی هستند که به گردآوری دست زدند و مجموعه تاریخ و تمدن شرق را راه‌اندازی کرد و امیدواریم از مجموعه‌داری به موزه‌داری وارد شود.

در این مراسم علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر نیز ضمن ابراز خرسندی از رونمایی صورت گرفته گفت: این رونمایی به نمایش درآوردن زیبایی در پیش صاحب‌نظران است برای یاد کردن آنچه که باید یاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه سکه در اسلام پرداخت و گفت: عبدالعزیز اموی وقتی به خلافت رسید به فکر سکه‌های رایج افتاد که سکه‌های رایج آن زمان متعلق به ساسانی‌ها بود؛ عبدالملک از خردمندان مشورت گرفت و آنها به او گفتند از زین‌العابدین(ع) و فرزندش امام باقر(ع) مشورت بگیرد و او برای اصلاح سکه آنها را به دمشق دعوت کرد و سکه‌ها با هدایت اهل بیت(ع) و بنی‌هاشم زده شد.

علی معلم با اشاره به دوران امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) شهرتی به حق در ایران و جهان اسلام داشت آن هم در اوج هوا و هوس خاندان عباسی و این شد که مأمون امام رضا(ع) را به مرو دعوت کرد.

وی با اشاره به وجود سکه‌های بسیاری از ولایتعهدی امام رضا(ع) افزود: این صحت صحبت اباصلت است که نظر عباسیان سوء بود. لذا ضرب سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) را زیاد کردند تا تصدیقی بر این امر باشد و نشان بدهد آنچه که سزاوار نبود.

مناظره‌ها و ضرب سکه هر دو جواب عکس داد و موجب بیشتر شدن شهرت آن حضرت شد.

وی با اشاره به اهمیت کتاب نزد اهل بیت(ع) گفت: حضرت رضا(ع) با کتاب فقه‌الرضا و کتابش در طب وارد توجه است.

در این مراسم سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) ضرب شده در سمرقند با نوشته لا‌اله‌الالله محمدرسو‌ل‌الله المأمون خلیفة‌الله ولایتعهد ذوالریاستین علی ابن موسی ابن علی ابن ابیطالب و همچنین هشت برگ آهو منقش به آیات قرآن به خط کوفی با دست خط منسوب به امام رضا(ع)، قرآن ملا محتشم کاشانی از دوره صفویه با تذهیب ملاصالح مازندرانی به خط نسخ و ممهور به مهر علامه مجلسی رونمایی شد.

از دیگر آثار رونمایی شده در این مراسم قرآن به خط وصال شیرازی به سفارش داماد ناصرالدین شاه همراه با تذهیب و جلد لاکی، تعدادی قلمدان لاکی اثر هنرمندان قاجار همچون آقارجب، لطفعلی صورتگر، آقا مصطفی و استاد نعمت‌الهی و همچنین نقاشی پرتره رنگ و روغن نائب التولیه امام رضا (ع) در دوره ظل‌السلطان کار شده توسط کما‌ل‌الملک بود.

کد خبر 161075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز