دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

خردادماه امسال بعد از ابلاغ قانون بودجه، احمد توکلی در صحن علنی تذکری داد که نشان می‌داد اعتبارات مربوط به شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور که در زمان بررسی لایحه بودجه90 حذف شده بود، دوباره به قانون بودجه اضافه شده و به جای آن از اعتبارات فرهنگی استان‌ها کاسته شده است.

در آن زمان لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت که به لحاظ قانونی چیزی که در مجلس تصویب نشده، نمی‌تواند در قانون بودجه گنجانده شود. این موضوع را حسن کامران نماینده اصفهان و عباسعلی نورا نماینده زاهدان نیز پیگیر شدند اما نهایتا مشخص نشد که آیا واقعا تخلفی صورت گرفته است یا خیر و اگر تخلفی صورت گرفته، این تخلف از طرف دولت بوده یا این جابه‌جایی در بودجه 90 به دست یکی از بهارستان‌نشینان انجام شده است؟ با عباسعلی نورا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • در بودجه 90 شما به همراه آقای توکلی و آقای کامران از یک جابه‌جایی غیرقانونی صحبت کردید که براساس آن از بودجه فرهنگی استان‌ها کاسته شده و به بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور افزوده شده بود. قرار شد این موضوع پیگیری و نتیجه اعلام شود، نتیجه چه شد؟ آیا تخلفی صورت گرفته بود؟

ما این تذکر را در آن زمان مطرح کردیم و نامه اعتراضی هم نوشتیم اما آقای کامران پیگیر قضیه بود، بعدا از دکتر کامران هم سؤال نکردیم که این موضوع به کجا رسید. چون ایشان سماجت خاصی در پیگیری این موضوعات دارند به ایشان گفتیم اگر شما قانع شدید ما هم قانع شده‌ایم. ایشان هم سراغ ما نیامدند که بگویند مشکل حل شده است یا نه.

  • یعنی مشخص نشد که این جابه‌جایی که در بودجه90 صورت گرفته بود، در مجلس پیش از آنکه به دست دولت برسد انجام شده بود یا در دولت؟

گفته می‌شد این تغییرات بعد از آنکه مجلس لایحه بودجه را مصوب کرده صورت گرفته اما اینکه چه کسی این کار را انجام داده بود، مشخص نشد، ما هم پیگیرش نبودیم.

  • ما این موضوع را از آقای کامران هم قبلا سؤال کردیم. ایشان گفتند که قرار است آقای عبداللهی موضوع را پیگیری کنند اما با گذشت 9 ماه از این قضیه هنوز چیزی اعلام نشده است؟

البته این را هم من در جریان هستم که قرار بود آقای عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این موضوع را پیگیری کنند و پاسخگو باشند اما اینکه چه نتیجه‌ای به دست آمده است، من در جریان نیستم.

  • شما یکی از معترضان این قضیه بودید که در صحن علنی به این موضوع اعتراض کردید، آیا قصد ندارید موضوع را پیگیری کنید تا حداقل شفاف شود که اصلا تخلفی صورت گرفته است یا خیر و اگر تخلف صورت گرفته، این تخلف از سوی دولت بوده یا مجلس؟

خب، الان زمانی نیست که پیگیری کنیم. البته احتمالا در موقع بررسی بودجه سال91 تذکرات مربوطه را خواهیم داد.

  • اینجا تخلفی در بودجه90 صورت گرفته است، مصوبه مجلس درباره بودجه90 را یکی تغییر داده، نمی‌توان که در بودجه 91 تذکر داد.

اساسا باید دیوان محاسبات این تخلف را روشن کند. البته به دیوان محاسبات هم نمی‌شود ایراد گرفت و باید دایره قوانین مجلس پاسخگو می‌بود که چرا قانون تغییر کرده است.

  • یعنی دایره تحت مسئولیت آقای باهنر یا آقای‌ قربانی؟

آقای قربانی، البته هر دو می‌توانند پاسخگو باشند. چون آقای باهنر هم معاون نظارتی مجلس است که می‌تواند پاسخگو باشد.

کد خبر 160396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز