گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: اهمیت تحولات فضای سایبر باعث شده است تا اغلب کشورها به فکر تاسیس و راه‌اندازی مراکزی جهت مطالعه و رصد فضای سایبر و به تبع آن قرارگاه‌ها یا مراکز دفاع سایبری بیفتند.

اینترنت

طی سال‌های اخیر انتشار ویروس استاکس نت که گفته می‌شود از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی و منتشر شده است باعث شد تا توجه محافل دفاعی و امنیتی کشورمان به مسئله دفاع سایبری جلب شود. این ویروس و ویروس‌های مشابه آن مانند دوکو که عملکردی شبیه استاکس نت دارد با هدف اختلال در مراکز صنعتی و نیروگاهی ایران طراحی شده بود اما اینک به‌نظر می‌رسد با جلب نظر مراکز صنعتی ایران به موضوع حملات سایبری و اقداماتی که به‌منظور مقابله با این ویروس‌ها در کشور صورت‌گرفته یک نوع پیشگیری در برابر این حملات انجام شده و به نوعی توان مقابله و دفاع در برابر حملات سایبری در کشور شکل گرفته است به‌گونه‌ای که حالا رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از راه‌اندازی قرارگاه دفاع سایبری ایران تا مهرماه1391 خبر داده است. به گفته وی در سه‌ماهه اول سال91 سند دفاع سایبری در حوزه غیرنظامی که با همکاری 100 نفر از مسئولان و مدیران مرتبط با این حوزه در حال تدوین است، نهایی خواهد شد.

دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری نخستین همایش ملی دفاع سایبری با اشاره به اینکه اهمیت امنیت و دفاع در حوزه سایبری طی 10سال گذشته یعنی از سال2002 تا 2012 روند رو به رشد داشته‌، افزود: در 3سال گذشته تهدیدات در حوزه سایبری روندی بسیار شدید و شیبی تند داشته است.وی افزود: در گذشته تهدیدات سایبری به‌عنوان نوعی سرگرمی تلقی می‌شد اما با رشد فناوری و توسعه ارتباطات و اطلاعات در فضای سایبری این تهدید نیز جدی و جدی‌تر شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به سه لایه دفاعی در حوزه سایبر اشاره کرد و گفت: ایمنی، امنیت و جنگ سه لایه‌ای هستند که در فضای سایبری با آنها روبه‌رو می‌شویم ضمن اینکه تاکنون 32کشور در دنیا، ساختار دفاع سایبری خود را تشکیل داده‌اند و 140کشور در حال مطالعه روی توسعه دفاع ملی در کشور خود هستند.

جلالی با توجه به سخنرانی اوباما در 5ژانویه 2012 که به کوچک‌کردن ارتش‌های نظامی و توسعه ارتش‌های سایبری برای نبرد در فضای مجازی اشاره کرده بود، عنوان داشت: ما نیز باید توان خود را در زمینه دفاع سایبری و تشکیل ارتش سایبری افزایش دهیم زیرا دنیا امروز حداقل در فضای مجازی با عناوینی چون جنگ سایبری، ارتش سایبری و دفاع سایبری مواجه است.

وی در ادامه از شکل‌گیری قرارگاه دفاع سایبری با مسئولیت مقابله با حملات سایبری در مهر ماه سال91 خبر داد و افزود:‌ این قرارگاه چتر دفاعی و حفاظتی در برابر تهدیدات سایبری ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در برنامه پنجساله پنجم نیز روی توسعه فضای سایبری و دفاع از اطلاعات و حفظ امنیت آنها تاکید شده است.

وی افزود:‌ ارتش سایبری دارای 4جنبه مهم است و ما نیز باید این ارتش را در کشور به‌صورت ملی ساماندهی کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از حوزه‌های دفاع سایبری را حوزه محتوا و فرهنگی عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه‌های اجتماعی به‌منظور اطلاع‌رسانی و متناسب با ذائقه مردم باید در دستور کار قرار گیرد زیرا دشمنان از این راه درصدد ضربه‌زدن به بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از حوزه‌های دفاع سایبری حوزه صنعت است، افزود: از دیگر حوزه‌های دفاع سایبری خود حوزه دفاع در این فضاست. ضمن اینکه در قرارگاه دفاع سایبری در حال بررسی طرحی هستیم که در آن تمام نهادها و سازمان‌ها که احتمال حملات سایبری به آنها وجود دارد، باید دارای بخشی شوند که از خود در برابر این حملات دفاع کنند؛ در واقع بحث دفاع سایبری در بخش‌های اجرایی در قالب ارتش سایبری باید شکل گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با اشاره به اینکه سند دفاع سایبری در حوزه غیرنظامی در کشور در حال تدوین است، افزود: در این طرح تمام دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها موظفند تا برنامه خود را برای مقابله با تهدیدات سایبری عنوان کنند. ضمن اینکه بخش‌هایی از این سند در همایش ملی دفاع سایبری 29 و 30بهمن ماه سال90 برگزار می‌شود عنوان خواهد شد؛ سه ماهه اول سال91 نیز سند دفاع سایبری در حوزه غیرنظامی که با همکاری 100 نفر از مسئولان و مدیران مرتبط با این حوزه در حال تدوین است، نهایی خواهد شد.

کد خبر 160376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز