همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ترکمنستان بار دیگر با کسب اکثریت قاطع آراء در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

بردی محمد‌اف بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری ترکمنستان برگزیده شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قربان قلی بردی محمداف در این انتخابات ‌٩٧ درصد از آراء را به دست آورد و رقبای نه چندان مهم وی نیز موفق به کسب درصد انگشت شماری از آراء شدند.

اورازمراد نیاز علی‌اف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان روز دوشنبه براساس شمارش ‌٩٧ درصد از آراء انتخابات خطاب به خبرنگاران گفت: در انتخابات روز یکشنبه بردی محمد‌اف، ‌١٤/٩٧ درصد از آراء را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: قربان قلی‌بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان پس از به دست آوردن حداکثر آراء بار دیگر به عنوان ریاست جمهوری برگزیده شده است. در این انتخابات هفت کاندیدا با بردی محمداف رقابت کردند.

وی در سال ‌٢٠٠٦ پس از مرگ صفر مراد نیازاف، رهبر سابق ترکمنستان ریاست جمهوری کشور را برعهده گرفت.

اما از سوی دیگر همه کاندیدای شرکت کننده در این انتخابات اعضای وفادار به حکومت این کشور هستند که کوچکترین انتقادی را علیه رئیس جمهوری ترکمنستان بر زبان نیاورده‌اند.

براساس شمارش اولیه آراء یار محمد اوراز قلی‌اف، وزیر انرژی و صنعت ترکمنستان با کسب ‌٢/١ درصد از آراء مکان دوم را به دست آورده است.

مقامات انتخابات ترکمنستان حضور ‌٧/٩٦ درصدی مردم در این انتخابات را ستودند. این آمار بدین معنی است که تقریبا همه جامعه نزدیک به سه میلیونی نفری واجد شرایط رای در این انتخابات شرکت کردند.

نیاز علی‌اف تصریح کرد: این آمار آمار بسیار چشمگیری است و ما به خاطر آن خوشحال هستیم. همه از انتخابات آزاد ما حمایت کرده‌اند.

این انتخابات سومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکمنستان پس از فروپاشی شوروی سابق است.

سفر مراد نیازاف در سال ‌١٩٩٢ در انتخاباتی که تنها کاندیدای آن بود ‌٥/٩٩ درصد از آراء را به دست آورد و سپس در سال ‌١٩٩٩ از سوی پارلمان ترکمنستان به عنوان رئیس جمهوری مادام العمر اعلام شد.

بردی محمد‌اف که تحصیلات دندانپزشکی دارد و وزیر بهداشت صفرمراد نیاز‌اف بود در سال ‌٢٠٠٧ با کسب ‌٨٩ درصد از آراء در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

کد خبر 160356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز