گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: با وجود قطعی کامل ای‌میل‌های خارجی و خدمات بانکداری اینترنتی کشور طی روزهای گذشته، مقامات مسئول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به علت این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

اینترنت

به گزارش همشهری، دسترسی به ای‌میل‌هایی نظیر جی میل، یاهو و نیزسامانه‌های بانکداری اینترنتی اغلب بانک‌های کشور طی 4 روز اخیر ناممکن شده و این موضوع به علت مسدود‌سازی‌ پروتکل اینترنتی اس‌اس‌ال است که امکان ارتباط امن میان کاربران و سرویس‌دهندگان را فراهم می‌آورد.

سایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند در پیشوند آدرس اینترنتی خود عبارت https دارند و به علت مسدود شدن این پروتکل، دسترسی به این سایت‌ها در ایران امکان‌پذیر نیست.همین مسئله باعث بروز اختلالاتی در ارتباطات تجاری و علمی ایران طی روزهای اخیر شده است به‌گونه‌ای که حتی می‌توان تأثیر آن را بر بخش ترافیک و حمل‌ونقل شهری و وضعیت بانک‌ها به عینه شاهد بود چرا که وقتی افراد امکان ارتباط و ارسال مراسلات اینترنتی را نداشته باشند به مراجعات حضوری روی خواهند آورد و همین مسئله باعث افزایش ترافیک و تراکم صفوف بانکی و اداری و بخش‌های خصوصی و تجاری کشور می‌شود.

در این زمینه خبرنگار همشهری با مهندس علی‌اصغر انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تماس گرفت. وی در پاسخ به این سؤال که این سازمان چه اطلاع یا نقشی در اختلال مذکور داشته است، اظهار داشت: این مسئله هیچ ربطی به سازمان فناوری اطلاعات ندارد چرا که این سازمان یک سازمان توسعه‌ای است و مسئله مذکور احتمالا به شرکت ارتباطات زیر‌ساخت مربوط می‌شود که البته آنها نیز مجری تصمیمات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای (کمیته فیلترینگ) هستند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسدود‌سازی‌ یک پروتکل اینترنتی می‌تواند مصداق یک یا چند سایت مجرمانه باشد؟ اظهار داشت: من در این زمینه اطلاعی ندارم و هیچ مسئولیتی نیز متوجه سازمان فناوری اطلاعات در این قضیه نیست.

خبرنگار همشهری در ادامه با محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از اعضای هیأت کارشناسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای (کمیته فیلترینگ) تماس گرفت که وی نیز از نحوه تصمیم‌گیری کارگروه مذکور در خصوص این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: من در جلسه کارشناسی کارگروه مذکور حضور نداشته‌ام.

گزارش خبرنگار ما حاکی است قطعی ای‌میل کاربران ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که به‌رغم وعده‌های داده شده مبنی بر راه‌اندازی ای‌میل ملی، هنوز این سرویس به‌طور عمومی راه‌اندازی نشده و از میان بیش از 33میلیون کاربر اینترنت در ایران تنها حدود 10هزار نفر دارای ای‌میل ملی هستند، همچنین یک کارشناس فناوری اطلاعات، ضمن اظهار امیدواری نسبت به برطرف شدن مشکل قطعی ای‌میل‌ها طی روزهای آینده، اظهار داشت:

به‌نظر می‌رسد که این اختلال‌ها به صورت مقطعی بوده و تصمیمی برای قطع دائمی ای‌میل‌ها و پروتکل اس‌اس‌ال در کشور وجود ندارد. وی همچنین افزود: اختلال به وجود آمده بر‌خلاف شایعات منتشره در اینترنت ربطی به راه‌اندازی اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات ندارد چرا که این شبکه طی 4 سال آینده و طی یک برنامه زمان‌بندی شده راه‌اندازی خواهد شد و قطع ای‌میل‌ها نیز اصلا در این برنامه گنجانده نشده است.

کد خبر 160183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز