حمید ضیایی‌پرور: در خبرها آمده است: «شمار سرورهای سنجش سرعت اینترنت با نصب 2 سرور در اصفهان و تهران، به 24‌سرور رسید.

سرورهای سنجش سرعت اینترنت که روی سامانه سنجش سرعت مرکز توسعه مدیریت اینترنت کشور نصب و فعال‌سازی می‌شوند امکان تعیین پارامترهای کیفیت خدمات دریافتی از اپراتورهای اینترنت، کیفیت خدمات تلفن اینترنتی و تاخیر در پهنای باند اینترنت را به اطلاع کاربران متقاضی می‌رسانند».راستش اصلا قصد نداشتیم بار دیگر در‌باره وضعیت اسفبار سرعت و کیفیت اینترنت در ایران مطلبی بنویسیم چون ظاهرا مسئولان ذی‌ربط در این زمینه واکسینه شده‌اند و سخنانی از این دست تاثیری بر تصمیمات آنها ندارد. اما این خبر راه‌اندازی سرعت‌سنج‌های اینترنتی بار دیگر داغ دل کاربران اینترنت در ایران را تازه کرد.‌ای کاش هزینه‌ای که صرف راه‌اندازی این سرعت‌سنج‌ها شده است صرف بهبود کیفیت و سرعت اینترنت در ایران می‌شد. آخر اینترنت دایل آپ و 128 کیلو‌بیت بر ثانیه سرعت سنج می‌خواهد؟

سنجش سرعت برای کاربرانی معنا می‌دهد که می‌خواهند در زمان خود صرفه‌جویی کنند و ثانیه‌ها برای آنها مهم است اما برای انبوه کاربرانی که زیر خط فقر اینترنت یعنی همان محدودیت‌های شگفت انگیز سرعت قرار دارند سنجش سرعت به چه کار می‌آید؟ تازه مثلا وقتی مراجعه کردند و متوجه شدند شرکت معظم ارائه‌دهنده خدمات اینترنت به جای مثلا اینترنت 128 کیلو‌بیتی، اینترنت 36 کیلو‌بیتی به آنها ارائه می‌دهد چه کاری از دستشان بر‌می‌آید؟

فکر کرده‌اید جبران خسارت می‌کنند؟ براساس کدام قرار‌داد؟ فکر می‌کنید از مشترکان خود عذرخواهی می‌کنند؟ زهی خیال باطل. هیچ شرکت اینترنتی پاسخگوی کندی اینترنت به مشترکان خود نیست و اغلب گناه را به گردن شرکت ارتباطات زیر‌ساخت که فراهم‌کننده انحصاری اینترنت در ایران است می‌اندازند و این شرکت هم همواره اعلام کرده است که هیچ اختلالی در شبکه اینترنت وجود ندارد. حتی زمانی که وزیر ارتباطات صراحتا اذعان کرد لنگر کشتی روی کابل اینترنت ایران در خلیج‌فارس افتاده، شرکت مذکور اظهار می‌داشت هیچ اختلالی وجود ندارد.

در این میان کاربران بیچاره اینترنت در ایران هاج و واج می‌مانند از این همه هماهنگی و مدیریت!طبق آمارهای اعلام شده رسمی بیش از 98‌درصد کاربران اینترنت در ایران از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنند و از میان 2‌درصد باقی‌مانده نیز تنها تعداد محدودی از نعمت اینترنت بالای 128 کیلو‌بیت بر ثانیه برخوردارند. باید به اختلال و کندی شدید اینترنت در یک‌ماه اخیرهم اشاره کنیم که به قدری مشکل ساز شده است که بسیاری از سایت‌های استاندارد مبتنی بر نسخه‌های جدید برنامه‌نویسی وب را باز نمی‌کند و به‌علت خطای تاخیر در ارسال و دریافت داده، صفحه خطا به کاربر ایرانی نشان می‌دهد یا او را به بازدید نسخه قدیمی و اچ تی‌ام ال وب سایت راهنمایی می‌کند.با چنین سرعتی عملا استفاده‌های علمی، آموزشی و اقتصادی از اینترنت محدود شده و استفاده از اینترنت فعلی برای کاربران ایرانی به سختی ممکن است و سخن آخر آنکه به موجب رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ایران جزو 9 کشور دارای پایین ترین میانگین سرعت اینترنت در جهان است. بر این اساس باید به مسئولان ذی‌ربط اظهار داشت: آقایان سرعت‌سنج نمی‌خواهیم سرعت‌گیر نگذارید!

کد خبر 158563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز