همشهری‌آنلاین: احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با هشدار نسبت به هزینه‌های «فیلترینگ مردم آزار» برای نظام تاکید کرد: اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می‌انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح و منطقی را خواهند پذیرفت.

احمد توکلی در واکنش به وضعیت اینترنت کشور انتقاداتی را مطرح کرد که مهمترین این اظهارات در جدول زیر آمده است: 

moreقطعی ایمیل‌های خارجی؛ پاسخ عجیب مسئولان و حیرت دکتر جلالی 

1

  • شیوه فیلترینگ اخیر و قطع بدون اطلاع بسیاری از سرویس‌های مورد مراجعه اکثر قریب به اتفاق مردم بدون اینکه قبلا گزینه جایگزین در داخل ایجاد شده باشد و بدون اینکه مسئولان مربوطه قبلا توضیح قانع کننده به مردم داده باشند، گلایه اقشار تحصیلکرده را به دنبال دارد و چنین فیلترینگ مردم آزاری برای نظام بسیار هزینه زاست.

2

  • این روش فیلترینگ ضررهای دیگری هم دارد. از یک طرف مردم را به قانون شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفیلتر تحریک می‌کند و قبح قانون شکنی را می‌ریزد و از طرف دیگر فیلترینگ را از حالت ابزار کنترل فضای مجازی مؤثر خارج می‌کند.

3

  • در وضعیتی که اکثر کاربران اینترنت به سمت استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن سوق داده می‌شوند، فیلترینگ تاثیر خود را از دست می‌دهد.

4

  • مسئولان مربوطه باید به صورت صریح و شفاف دلایل این مساله را برای مردم توضیح دهند و بدون فراهم کردن امکانات سهل الاستفاده و مشابه جایگزین در داخل، بیش از این مردم آزاری و برای نظام هزینه تراشی نکنند.

5

  • مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که سازوکار فیلترینگ، قبل از اتفاقات اخیر نیز از برخی مشکلات، همانند فیلترینگ بسیاری از سایت‌های مفید کاربردی و تخصصی رنج می برده که باید نسبت به رفع آن همت شود.

6

  • اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح منطقی را خواهند پذیرفت.

7

  • رفتارهای تصمیم سازان در وضعیتی که آثار تصمیمات آنها بر اقشار وسیعی از مردم تاثیر می گذارد باید قابل توضیح و قابل پیش بینی باشد.

 (منبع: مهر)

کد خبر 160179
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز