همشهری‌آنلاین: دسترسی بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی از روز پنجشنبه مسدود شده این در حالی است که دو متولی اینترنت کشور یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهند.

از اولین دقایق روز پنجشنبه 20 بهمن ماه جاری ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌‍های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند مسدود شده و تاکنون اطلاع رسانی روشنی از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه صورت نگرفته است.

هم اکنون کاربران ایرانی برای دسترسی به پست‌های الکترونیکی از جمله یاهو میل و جی‌میل، هات میل و یاهو مسنجر و غیره با مشکل قطعی مواجه هستند و هیچگونه امکان دسترسی به این سرویس دهنده‌ها وجود ندارد.

اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از پست‌های الکترونیکی خارجی استفاده می‌کنند و  قطعی کامل این ایمیل‌ها مشکلات بسیاری را برای کاربران به وجود آورده است.

پیگیری‌ درباره دلایل این قطعی تاکنون به نتیجه نرسیده و مسئولان مربوطه در این زمینه پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهند به طوریکه مدیران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سازمان‌های متولی اینترنت در کشور از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. جدول مهمترین اظهارات مسئول در واکنش به این سئوال که چرا دسترسی به ایمیل‌های خارجی غیرممکن شده است به نقل از مهر در جدول زیر‌آمده است. 

سعید مهدیون 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات

  • این موضوع ارتباطی با سازمان فناوری اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد.
  • من از ایمیل‌های خارجی استفاده نمی‌کنم و مشکلی در استفاده از ایمیل‌های داخلی خود مشاهده نکرده‌ام.

محمدرضا فرنقی زاد
مدیر روابط عمومی
شرکت ارتباطات زیرساخت

  • از قطعی به وجود آمده در ایمیل کاربران ایرانی بی‌اطلاعم.
  • شبکه ارتباطات زیرساخت کشور هم اکنون هیچ مشکلی ندارد و چنانچه قطعی در دسترسی به زیرساخت ارتباطی وجود داشته باشد، شرکت زیرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوایی به این شرکت مربوط نمی‌شود.


واکنش دکتر جلالی به قطعی ایمیل‌های خارجی در ایران

دکتر علی اکبر جلالی
کارشناس فناوری اطلاعات

  • توسعه فناوری اطلاعات در بسیاری از کشورها با دیدگاه محوریت توسعه اقتصادی برنامه ریزی شده است و در سالی که جهاد اقتصادی نامیده شده است باورم نمی‌شود که یکی از محورها و ابزارهای توسعه اقتصادی مانند ایمیل چنین دچار مشکل شود.
  • چگونه می‌شود باور کرد در کشوری که بیش از 4 میلیون و 100 هزار دانشجو دارد و این دانشجویان روزانه از طریق ایمیل ده‌ها میلیون پیام را در جهت افزایش دانایی بین هم رد و بدل می‌کنند دچار وقفه شود.
  • خسارات ناشی از این اقدام آنقدر زیاد است که نمی‌توان با هیچ پدیده مشابه آن در فضای فیزیکی مقایسه کرد. اگر مسئولان توسعه فناوری اطلاعات کشور نتوانند مخاطبان خود را برای انجام این اقدام قانع کنند مطئمن باشند خسارات فراوان اقتصادی زیادی به مردم و جامعه وارد کرده‌اند.
  • در جهان معاصر که گفته می‌شود اهمیت شبکه اینترنت و دسترسی به اطلاعات مهمتر از شبکه برق رسانی، شبکه گاز و سایر شبکه‌های ارتباطی است و در همین حال که معلوم است اغلب شهروندان ایرانی از دو پست الکترونیک مشهور یاهو و گوگل بیشترین استفاده را دارند، اختلال در این دسترسی‌ها هیچ‌گونه توجیهی ندارد.
  • مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامی که در ذهن دارند را با آنها در میان بگذارند چرا که اگر مشکلی وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بود.

 

کد خبر 160026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز