یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

در روزهای گذشته اعلام شد که پنتاگون قصد دارد یک پایگاه شناور بزرگ به منطقه خاورمیانه اعزام کند تا تیم‌های کماندویی در آن مستقر شوند.

کماندوهای نیروی دریایی

 این خبر را ابتدا روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد و نوشت- در پاسخ به درخواست‌های فرماندهی مرکزی آمریکا که نظارت بر عملیات نظامی در خاورمیانه را برعهده دارد- نیروی دریایی ایالات متحده می‌خواهد یک ناو جنگی کهنه و قدیمی را به پایگاهی موقت برای کماندوها تبدیل کند. این پایگاه شناور که یک «کشتی مادر» به‌حساب می‌آید می‌تواند قایق‌های کوچک‌تر و تندروتر و همچنین بالگردهایی را که کماندوهای نیروی دریایی آمریکا از آنها استفاده می‌کنند در خودش جای دهد. این بخشی از سیاست جدید نظامی آمریکا برای کاستن از تعداد نیروهای جنگی و افزودن بر توان نیروهای ویژه است. نیروهای عملیات ویژه، بخش مهمی از راهبرد دولت اوباما به حساب می‌آیند.

اسنادی که توسط نیروی دریایی آمریکا منتشر شده است به مکان استقرار این ناو جنگی اشاره‌ای نمی‌کند اما عنوان می‌کند که این «کشتی مادر» برای مقابله با عملیات مین‌گذاری در دریا به کار گرفته خواهد شد. درحالی‌که آمریکا پایگاه نیروی دریایی بزرگی در بحرین دارد و یک یا 2 ناو هواپیمابرش در منطقه خاورمیانه مستقر است، تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده حضور نظامی گسترده‌ای در خلیج‌فارس و آب‌های اطراف دارند. این «کشتی مادر» در نهایت برای تقویت نیروی دریایی آمریکا تاثیر اندکی خواهد داشت اما می‌تواند نقش مهمی در عملیات محرمانه کماندویی داخل دریا داشته باشد. استقرار این پایگاه شناور در خلیج‌فارس به معنای این است که کماندوهای آمریکایی می‌توانند به ماموریت‌های دریایی‌شان بازگردند. این کماندوها در دهه گذشته بیشتر وقتشان را در ماموریت‌های زمینی در عراق و افغانستان سپری می‌کردند.

نیروی دریایی آمریکا قصد داشت تا ماه دسامبر، ناو «یو‌اس‌اس پونس» را که قرار است به این پایگاه شناور تبدیل شود، از رده خارج کند و پس از 41 سال خدمت در ماه مارس دیگر از آن در ماموریتی استفاده نکند. ناو جنگی «یو اس اس پونس» در ماموریت‌های مختلفی به کار گرفته شده‌است.سال گذشته این ناو در دریای مدیترانه مستقر بود تا نیرویی کمکی برای جنگ هوایی ناتو در لیبی باشد.

در میان قایق‌هایی که این ناو جنگی می‌تواند آنها را در خود جای دهد می‌توان به قایق‌های «مارک 5زودیاک» اشاره کرد.این قایق‌ها قابل بادکردن هستند و می‌توانند 15 مسافر را حمل کنند. وقتی باد این قایق‌ها خالی شود می‌توان آنها را در کیف جای داد. همچنین قایق‌های بادی «ریجید هال» هم وجود دارند که طول آنها 7متر است و می‌توانند یک گروه کامل از کماندوهای آمریکایی را حمل کنند.

نیروهای کماندویی آمریکا در ناوهای جنگی معمولی مستقر خواهند شد اما اکثر کشتی‌ها در نیروی دریایی آمریکا باید در اطراف یک پایگاه مشخص گشت بزنند.«کشتی مادر» می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها در یک نقطه باقی بماند و درحالی‌که مناطق ساحلی را زیرنظر دارد یا اینکه برای عملیات آبی و خاکی آماده می‌شود پایگاهی شناور برای کماندوهای آمریکایی باشد.

مقامات نظامی آمریکا اظهار داشتند، ناو جنگی«یو اس اس پونس» به‌صورت موقت توسط نیروهای ایالات متحده مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا اینکه نیروی دریایی آمریکا بتواند پایگاه شناور جدیدی بسازد. در اسناد بودجه‌ای که به تازگی منتشر شده، پنتاگون اعلام کرده است که از سال آینده روی این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آمریکا می‌تواند از این پایگاه شناور در ساحل سومالی هم استفاده کند. بهانه‌ای که برای سرمایه‌گذاری و تقویت این بخش از توان نظامی آمریکا ایجاد شده، دزدان دریایی سومالی است. این دزدان دریایی چند سالی است که با حمله به کشتی‌های عظیم در خلیج عدن آنها را گروگان می‌گیرند و طلب میلیون‌ها دلار پول می‌کنند. به همین دلیل است که کشورهایی چون چین و چند کشور غربی برای حفاظت از کشتی‌های باری خود در یک سال گذشته به این منطقه نیروی نظامی دریایی اعزام کرده‌اند. در این میان آمریکا از فرصت استفاده کرده به فکر ایجاد پایگاهی نظامی در دریاهاست.

استقرار «کشتی مادر» در ساحل سومالی می‌تواند ماموریت کماندوهای آمریکایی را راحت‌تر کند. این کماندوها 2هفته پیش در یک عملیات هوایی دوساعته 3 گروگان آمریکایی و دانمارکی را که از سال گذشته در سومالی در اسارت دزدان دریایی بودند نجات دادند. چنین عملیات‌هایی می‌تواند توجیه خوبی برای حضور و فعالیت کماندوها باشد.

همچنین، کلمه «کشتی مادر» برای توصیف کشتی‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دست دزدان دریایی سومالی قرار دارد. آنها پس از ربودن یک کانتینر یا کشتی حمل کالای بزرگ اغلب آن را به یک پایگاه شناور تبدیل می‌کنند تا دامنه فعالیت‌هایشان را افزایش دهند و توسط قایق‌های سریع‌السیر، خودشان را به اقیانوس هند، خلیج عدن و خلیج‌فارس برسانند.

واشنگتن پست

کد خبر 160112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز