یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

نیلوفر قدیری: می‌گویند جنگ ادامه سیاست است با ابزاری متفاوت. در قرن بیست‌و‌یکم، پیشرفت علم و فناوری، اختراعات جدید و جهانی شدن، زندگی و سیاست را متحول کرده ‌است.

سربازان -آمریکایی

 توانایی بمباران یک هدف از فاصله 30‌هزار پایی بااستفاده از تکنولوژی جی‌پی‌اس یا کشتن رهبران و فرماندهان دشمن با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین کنترل از راه دور، بخشی کوچک از این تغییر و تحول عظیم است. جنگ‌های جدید ویژگی‌هایی دارند که بررسی آنها به فهم بهتر نوع جنگ‌های جدید کمک می‌کند.

از نقش مهم تبلیغات و روابط‌عمومی نباید غافل شد. می‌گویند طالبان و القاعده در توییتر و فیس‌بوک در مقابله با آمریکا فعال شده‌اند. از سوی دیگر، فرماندهان نظامی در غرب علاوه بر آموزش مهارت‌های جنگی در میدان نبرد، آموزش چگونگی پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران را هم می‌بینند. در جنگ‌های جدید، قبل از میدان جنگ باید در صحنه افکار عمومی پیروز شد. صدام و قذافی جنگ را به غرب نباختند بلکه در افکار عمومی مغلوب شدند. آمریکا از عراق و افغانستان هرگز در قامت یک برنده خارج نمی‌شود چرا که افکار عمومی خاطره تلخ زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب و بگرام را فراموش نمی‌کند.

جنگ‌های جدید لزوما دو طرف ندارد بلکه چندوجهی، چند ملیتی، فراملیتی یا غیرملیتی است. جنگ القاعده با غرب که اکنون از شمالی‌ترین نقطه آفریقا تا جنوبی‌ترین بخش آسیا پراکنده شده، از جمله این جنگ‌هاست.

هدف جنگ‌های جدید متفاوت است. جنگ در نسل‌های قبلی باهدف تخریب توان نظامی دشمن صورت می‌گرفت. اکنون اما جنگ‌ها با هدف فروپاشاندن دشمن از درون صورت می‌گیرد و دیگر هدف فقط تخریب توان نظامی نیست. در گزارش« انقلاب در جنگ‌های جدید» که توسط کالج جنگ ارتش آمریکا منتشر شده آمده ‌است، هدف از جنگ‌های جدید فقط درهم‌شکستن توان نظامی دشمن نیست بلکه درهم شکستن اراده است.

جنگ‌های پنهان: جنگ‌های جدید ممکن است علنی و اعلام شده نباشد؛ یعنی دوطرف به صراحت نمی‌گویند که با هم در جنگ هستند. روسای جمهور آمریکا و چین سالی یک یا دوبار گرم و صمیمی دیدار می‌کنند، این در حالی است که چین با پایین نگه‌داشتن ارزش پولش ضربه اقتصادی سهمگینی به آمریکا وارد کرده و از سوی دیگر دو طرف در وزارتخانه‌های دفاعی خود اتاق جنگی مخصوص حملات سایبری یکدیگر ایجاد کرده‌اند.

جنگ بدون قانون (new absolutist war ): جنگ‌های جدید چون علنی نیست و در بسیاری موارد نام جنگ ندارد، پس قوانین جنگی از نظر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های امضا شده، برای این جنگ‌ها صدق نمی‌کند.

جنگ‌های نامتقارن (asymetrical): جنگ‌های جدید لزوما دو طرف برابر یا حتی متناسب ندارد. به هم پیوستگی جهان امروز و استفاده از ابزارهای جدید در جنگ‌های جدید موجب شده تا مثلا سومالی تهدیدی نظامی برای قدرتمندترین ارتش‌های جهان باشد.

کد خبر 160091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز