محمدحسین عباسی: بدیهی است که فوتبال آسیا محل مناسبی برای پیشرفت بازیکنان خارجی نیست. بازیکنان بزرگ خارجی، آسیا را تنها برای پول انتخاب می‌کنند. اما چند سالی است که دیگر شاهد فراوانی نام‌های بزرگ خارجی در لیگ‌های آسیایی نیستیم.

فوتبال

بدیهی است که فوتبال آسیا محل مناسبی برای پیشرفت بازیکنان خارجی نیست. بازیکنان بزرگ خارجی، آسیا را تنها برای پول انتخاب می‌کنند. اما چند سالی است که دیگر شاهد فراوانی نام‌های بزرگ خارجی در لیگ‌های آسیایی نیستیم.

در چند سال اخیر ستارگان بزرگ برزیلی و آرژانتینی ترجیح داده‌اند فوتبال‌شان را در کشور زادگاه‌شان تمام کنند و حتی تعدادی از تیم‌های اروپایی بازیکنان بازنشسته‌شان را به میادین بازگردانده‌اند و این 2 موضوع سبب شده دیگر نام‌های بزرگ در فوتبال آسیا فراوان نباشد.

اما هنوز هم چند بازیکن نامدار و مشهور فوتبالشان را در آسیا دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد شانگ‌های شنهووا برنامه‌ای جدی برای جذب چند ستاره‌ بزرگ دارد و می‌تواند رقیبی جدی برای آنژی ماخاچکالای روسیه باشد.

جی لیگ

در حال حاضر 62بازیکن خارجی در جی لیگ ژاپن فعالیت می‌کنند. ژاپنی‌ها که با عنوان برزیل آسیا شهرت یافته‌اند علاقه فراوانی به بازیکنان برزیلی دارند. از این رو نیمی از بازیکنان خارجی شاغل در جی لیگ برزیلی هستند. پس از برزیل، کره‌جنوبی با 19، استرالیا و کره شمالی با 4، و آمریکا و هلند و کلمبیا و کرواسی و سوئد با یک نماینده‌ در لیگ ژاپن حضور دارند.

مهم‌ترین ستاره‌ حاضر در لیگ ژاپن «فردریک لیونگبرگ» سوئدی است. بازیکنی که 216بازی برای آرسنال انجام داده و هم اکنون در تیم شیمیزو اسپالس بازی می‌کند.

«کارلینوس» ستاره تیم ادریجا با سابقه47بازی برای سائوپائولو، «دنی سیلوا» بازیکن ناگویا گرامپوس که سابقه بازی در کورینتیانس و کروزیرو را دارد، «ویلسون» بازیکن 26ساله سندای که در جنوا و کورینتیانس بازی کرده، «رودریگو ساتو» ستاره 28ساله جوبیلو با سابقه بیش از 100 بازی برای سانتوس و «خورخه واگنر» 33ساله که در چند تیم مهم لیگ برزیل بازی کرده مهم‌ترین ستاره‌های برزیلی جی لیگ هستند.

این لیگ 3ستاره با اهمیت غیربرزیلی هم دارد. «جاشوا کندی» بازیکن 29ساله تیم ملی استرالیا که در 4 تیم نورنبرگ، کلن، کارلسروهه و وولفسبورگ بازی کرده و اکنون در ناگویا حضور دارد، «متیو اسپرانوویچ» 23ساله بازیکن استرالیایی اوراوا ردز که سابقه حضور در نورنبرگ را دارد و «می‌هایل می‌کیچ» 32ساله ستاره‌ سابق دیناموزاگرب و بازیکن فعلی هیروشیما‌.‌

کی لیگ

بهترین بازیکن سال 2010 آسیا 73 بار برای سئونگنام به میدان رفته است و 10 گل نیز برای این تیم به ثمر رسانده. «ساشا اوگنه نووسکی» ستاره مقدونیه‌ای‌الاصل از ستاره‌های اصلی تیم ملی استرالیا نیز به شمار می‌رود.

«دیان دامیانوویچ» یکی از بازیکنان موثر تیم ملی مونته‌نگرو نیز از سال 2007 به کی لیگ وارد شده و از سال 2008 به اف‌ث سئول پیوسته. او 110 بار برای این تیم به میدان رفته و 66گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

اف‌ث سئول یک ستاره‌خارجی خوب دیگر هم دارد. «مائوریسیو مولینا» ستاره‌ کلمبیایی این تیم است که سابقه بازی در ستاره سرخ بلگراد و سانتوس را دارد. او در سال 2009 با امضای قرارداد با سئونگنام وارد کی‌لیگ شد و پس از 2فصل راهی اف‌ث سئول شد. او فصل گذشته 28 بار برای سئول به میدان رفت و 10 گل زد.

«درک آساموآ» از غنا و «یانس زیکو» از رومانی و همچنین «اورتون سانتوس» برزیلی 3ستاره‌خارجی مهم دیگر هستند که در حال بازی در کی لیگ هستند. 2بازیکن اول در پوهانگ بازی می‌کنند و بازیکن سوم بازیکن سئونگنام است.

سوپر لیگ چین

فصل جدید فوتبال چین تا حدود زیادی تحت تاثیر انتقال «نیکولاس آنلکا» به تیم ثروتمند شانگهای شنهووا است. تیمی که تلاش زیادی برای جذب چند ستاره‌دیگر نیز انجام می‌دهد. آنلکا تنها چهره‌سر‌شناس لیگ فوتبال چین نیست.

‌ مصطفی‌ام بامی ستاره‌تیم ملی کامرون که بازی‌های زیادی برای 2 تیم پاری‌‌سن‌ژرمن، مارسی و آلمریا انجام داده است اکنون برای دالیان آئربین بازی می‌کند.

«فرانسوآ» بازیکن ساحل عاجی بیجینگ گوآن یکی دیگر از ستارگان حال حاضر سوپرلیگ چین است. بازیکنی که سابقه‌بازی در تیم بوآویشتا در سوپرلیگ پرتغال را دارد.

«ریکاردو استیوز» بازیکن پرتغالی دالیان شاید نیز کارنامه‌جالبی دارد. بازی در بنفیکا و رجینا جزو سوابق اوست. «کلئو» بازیکن برزیلی گوانگژو اورگرند نیز در 2تیم ستاره سرخ و پارتیزان بلگراد بازی کرده است. این تیم ستاره‌دیگری به نام «داریو کونکا» دارد که آرژانتینی است و در ریورپلاته و واسکودوگاما بازی کرده.

«جو مار» ستاره‌برزیلی گوانگژو آ‌اند اف است که حدود 6بازی برای واسکودوگاما انجام داده. «الکساندر یوتیچ» صربستانی بازیکن جیانگسو سانتی ستاره‌سابق ستاره سرخ بلگراد بوده و «فابیانو مدینا» بازیکن فعلی شاندونگ تایشان 122 بازی برای لچه انجام داده است.‌

لیگ ستارگان قطر

السد قطر 4بازیکن خارجی دارد که 3تا از این بازیکنان چهره‌های سر‌شناسی هستند. «ممدو نیانگ» مهاجم 32ساله‌تیم ملی سنگال یکی از این بازیکنانی است که 56 بازی برای استراسبورگ، 155 بازی برای مارسی و 31 بازی برای فنرباغچه انجام داده است و چهره‌شاخص تمام این تیم‌ها بوده است.

بازیکن دیگر «عبدالقادر کیتا» بازیکن تیم ملی ساحل عاج است که در لیل چهره شد و سپس به لیون و گالاتاسرای رفت و در ‌‌نهایت به السد پیوست. نفر سوم «ناصر بلحاج» است که فوتبالدوستان بازی‌های خوبش برای تیم الجزایر در جام جهانی را به یاد دارند. او سابقه‌بازی در 3 تیم لانس، لیون و پورتسموث را دارد.

باشگاه لخویا هم 2ستاره‌بسیار مطرح دارد که هر دویشان ساحل عاجی هستند. «باکاری کونه» که در لوشامپیونه بازی‌های فراوانی برای 2 تیم نیس و مارسی انجام داده و همچنین «آرونا دیندانه» که یکی از ارکان اصلی تیم ملی ساحل عاج محسوب می‌شود و در 3 تیم نیس، اندرلخت و پورتسموث بازی کرده است.

آقای گل فعلی لیگ قطر «آفونسو الوز» برزیلی است که در تیم الریان قطر بازی می‌کند. او پیش از این در هیرنفین هلند و میدلزبرو انگلیس بازی کرده است. الریان به جز آلوز 2 ستاره‌برزیلی دیگر هم دارد. «مویسس مورا» که در اسپارتاک مسکو، فلامینگو و کروزیرو بازی کرده و «پابو سزار» که در اودینزه و ناپولی حضور - هر چند کم‌رنگ - داشته است.

«ماریو ملشیوت» یکی از سر‌شناسترین فوتبالیست‌های خارجی شاغل در قطر است که در باشگاه ‌ام‌صلال عضویت دارد. ملشیوت 22 بازی برای تیم ملی فوتبال هلند و 130بازی برای باشگاه فوتبال چلسی انجام داده است. او پس از ترک چلسی و پیش از پیوستن به ‌ام‌صلال برای بیرمنگام، رن و ویگان توپ زده است.‌

باشگاه فوتبال العربی که میزبان سال‌های پایانی فوتبال گابریل باتیستوتا بوده است اکنون نیز یک ستاره‌آرژانتینی دارد. «لئوناردو پیسکولیچی» که در مالاگا و آرژانتینیوس جونیورز بازی کرده است.

باشگاه متمول الغرافه هم همراه ستارگان مطرحی را در ترکیب خود دارد. مهم‌ترین ستاره‌فعلی آنان زی‌روبرتو است که تا 2 فصل پیش مشغول بازی در بوندس‌لیگا بود. دیگو تاردلی و ادمیلسون نیز 2 ستاره‌دیگر برزیلی این تیم هستند.

لیگ حرفه‌ای امارات

ستاره‌تیم ملی غنا در جام جهانی 2010 یکی از مهم‌ترین بازیکنان حاضر در باشگاه‌های امارات است. «آساموآ جیان» در اودینزه، رن و ساندرلند بازی کرده و اکنون از ساندرلند به العین قرض داده شده است.

«مارک برشانو» بازیکن تیم ملی استرالیا و بازیکن سابق تیم‌های امپولی، پارما و لاتزیو و همچنین «لئو لیما» بازیکن سابق پورتو و پالمیراس، 2ستاره‌دیگری هستند که در فوتبال امارات حضور دارند. این 2 بازیکن در باشگاه النصر عضویت دارند.

باشگاه الجزیره نیز 2ستاره‌خوب خارجی دارد. «ریکاردو اولیویرا» بازیکن سابق میلان و رئال بتیس و ساراگوسا و «ماتیاس دلگادو» بازیکن سابق بازل و بشیکتاش.

«کارلوس ویلانووا» شیلیایی یکی از ستاره‌های اهل آمریکای جنوبی فوتبال امارات است که در باشگاه الشباب امارات حضور دارد.

«ماگرائو» که بیش از صد بازی برای سائوپائولو انجام داده و «فرناندو بایانو» بازیکن برزیلی مالاگا، سلتا و وولفسبورگ 2ستاره‌غیرآسیایی دیگر هستند که در فوتبال امارات در باشگاه الوحده فعالیت می‌کنند.

باشگاه الاهلی دوبی هم در حال حاضر 2 ستاره‌بزرگ خارجی دارد. «گرافیته» بازیکن سابق وولفسبورگ که سابقه‌حضور در جام جهانی به همراه تیم ملی برزیل را دارد و «لویئز خیمنز» بازیکن تیم ملی شیلی که سال‌ها در سری آ ایتالیا بازی کرده است.

2ستاره‌خوب خارجی که فوتبال ایران به راحتی آن‌ها را از دست داد این فصل را در فوتبال امارات آغاز کردند. ابراهیم توره در تیم عجمان حضور داشت که در تعطیلات زمستانی به موناکو رفت و ادر لوسیانو ادینیو هم در شارجه همبازی ایمان مبعلی است.

«فرانسیسکو یسته» که روزگاری شماره‌10 اتلتیکو بیلبائو را بر تن می‌کرد به همراه «محمد بو زید» بازیکن تیم ملی الجزایر در تیم بنی‌یاس حضور دارند.

لیگ حرفه‌ای سعودی

«سباستین تالیابو» بازیکن تیم الاتفاق پیش از این سابقه‌بازی در اورتون انگلستان را داشته است.

کریستین ویلهلمسون همچنان ستاره‌اصلی الهلال محسوب می‌شود. بازیکنی سوئدی که البته کیفیت سال‌های گذشته‌اش را ندارد.

فرناندو منگاتزو یکی از بازیکنان بزرگ حاضر در فوتبال عربستان است. او که در تیم الشباب بازی می‌کند 155بازی و 17 گل را در باشگاه بوردو به نام خود به ثبت رسانده و با این توانسته قهرمان لوشامپیونه شود.

خوان پابو پینو یکی از ستارگان جوان لیگ عربستان است که با 24 سال سن 60 بازی در لوشامپیونه برای موناکو انجام داده و اکنون در النصر بازی می‌کند. البته قرارداد او با النصر قرضی است و او در پایان این قرارداد به گالاتاسرای باز خواهد گشت.

همشهری تماشاگر

کد خبر 159830

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز