محمود مولایی: معمولا بازیکنان خارجی که به لیگ ایران می آیند،شناخته‌شده نیستند و کیفیت آنها با گذشت زمان مشخص می شود .

فوتبال - بازیکن خارجی

 در این میان اکثر این خارجی ها نتوانسته اند نمره قبولی بگیرند وتبدیل به بازیکنان نیمکت نشین شده اند.با وجود این در لیگ یازدهم، خارجی هایی بودند که در ترکیب تیمشان درخشیدند.این گزارش و گزارش پایین همین صفحه به ترتیب به بررسی بازیکنان موفق و ناکام فصل جاری اختصاص دارد.

اگر ادینهو، مهاجم برزیلی فصل گذشته مس کرمان، یکی از بازیکنان گلزن لیگ برتر به حساب می‌آمد، امسال یک مهاجم خارجی دیگر چنین نقشی را ایفا می‌کند؛ فونیکه‌سی. بازیکن اهل مالی به‌ دنبال درخشش در نیم فصل نخست لیگ برتر و به ثمر رساندن 10گل، به چهره‌ای شناخته‌شده در فوتبال ایران تبدیل شده است. او اکنون بیشترین شانس را برای کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر دارد. فونیکه‌سی در نیم فصل نخست کمک بسیاری به صنعت نفت آبادان کرد و در اغلب بازی‌ها به‌عنوان بازیکن ثابت در ترکیب این تیم قرار گرفت. او به قدری درخشید که از حالا خیلی از باشگاه‌ها به‌دنبال جذب این بازیکن برای لیگ دوازدهم باشند. غیر از فونیکه‌سی صنعت نفت یک بازیکن خارجی موفق دیگر نیز دارد؛ لئون پاچاچیان. هافبک ارمنستانی صنعت نفت در دو فصل اخیر برای این تیم بازی‌های زیادی انجام داده است. او عضو تیم ملی ارمنستان است و سال گذشته در مسابقه دوستانه ایران و ارمنستان در ترکیب این تیم حضور داشت. گرچه پاچاچیان به اندازه فونیکه‌سی خبرساز نیست ولی او هافبک بی‌سروصدای نفت آبادان بود و روزهای خوبی را در نیم فصل اول سپری کرد.

شاهین بوشهر، دیگر تیم لیگ برتر است که از2بازیکن خارجی در ترکیب تیمش استفاده می‌کند و هر دوی آنها عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند. پترویچ، مهاجم صرب که چند سالی است در لیگ برتر بازی می‌کند، این فصل برای شاهین‌بوشهر بازی‌های خوبی انجام داده، گل زده و تاثیرگذار بوده است. او البته در اواخر نیم فصل نخست به‌دلیل دریافت نکردن مطالباتش به مسئولان باشگاه اعتراض کرد و همین موضوع فیروز کریمی را خشمگین کرد؛ طوری که اختلافی بین سرمربی شاهین و پترویچ به‌وجود آمد. با این حال، پترویچ جزو بازیکنان موفق خارجی در نیم فصل نخست به حساب می‌آید؛ درست مثل لک چیرا، بازیکن آلبانیایی شاهین بوشهر. چیرا مدافع ثابت شاهین بوشهر است و زمانی در استیل آذین بازی می‌کرد. او همان مدافعی است که وقتی در اروپا بازی می‌کرد، مقابل فیلیپو اینزاگی قرار گرفت. گرچه شاهین‌بوشهر در نیم فصل نخست نتایج خوبی در لیگ برتر به‌دست نیاورد اما 2بازیکن خارجی موفق داشت.

سپاهان که از صنعت نفت و شاهین بوشهر باتجربه‌تر است، هر سه‌بازیکن خارجی‌اش در نیم فصل نخست درخشیدند. عماد رضا که سال‌هاست در فوتبال ایران بازی می‌کند و مهاجم گلزنی نشان داده، در نیم فصل نخست هم گل‌های زیادی برای سپاهان به ثمر رساند. عماد رضا موفق شد 7 گل بزند و خود را در جدول گلزنان مدعی نشان دهد. جالب اینکه فابیو جانواریو، هافبک برزیلی سپاهان هم علاوه بر نمایش قابل‌قبول خود در ترکیب این تیم، 4 گل نیز برای تیمش به‌ثمر رساند؛ آمار قابل توجهی که حالا از جانواریو یک خارجی ارزشمند در فوتبال ایران ساخته است. او پیش از این نیز در استقلال درخشش داشت و به همین دلیل با قراردادی مناسب از تهران راهی اصفهان شد. او سال گذشته فصل موفقی را در سپاهان سپری کرد و به‌نظر می‌رسد در نیم‌فصل‌دوم هم بتواند در ترکیب سپاهان موفق باشد.

میلوراد یانوش دیگر بازیکن خارجی سپاهان است که او هم سال گذشته در این تیم حضور داشت. این مهاجم در نیم‌فصل‌اول موفق شد 3 گل برای سپاهان به ثمر برساند و گرچه نسبت به عماد رضا عملکرد ضعیفی داشت، اما او نیز بازیکن تاثیرگذاری در نیم فصل اول بود. با این حال، زلاتکو کرانچار در تعطیلات نیم فصل به این نتیجه رسید که یانوش را از فهرست سپاهان کنار بگذارد و این بازیکن نیز بلافاصله جدا شد. تراکتورسازی در نیم فصل اول2بازیکن خارجی موفق داشت. رودریگو توسی (بازیکن برزیلی) و فلاویو لوپز پرتغالی در نیم فصل نخست از بازیکنان ثابت تراکتورسازی بودند. حضور مداوم این دوبازیکن در ترکیب اصلی تیم نشان می‌داد که قلعه نویی رضایت کامل از آنها دارد. به هر حال، این دوبازیکن بازی‌های زیادی را در نیم‌فصل‌اول برای تراکتورسازی انجام دادند تا قلعه‌نویی آنها را برای نیم فصل دوم هم حفظ کند.

تراکتورسازی البته 3 خرید خارجی داشت که از اشپیتیم آرفی رضایت نداشت(او از این تیم جدا شد) و این در حالی است که ذوب آهن از 4 بازیکن خارجی 2بازیکن ناموفق و 2بازیکن موفق داشت. هوگو ماچادو مهاجم اهل پرتغال و ایگور کاسترو مهاجم اهل برزیل جزو بازیکنان موفق ذوب آهن بودند.

ماچادو که بهترین گلزن خارجی ذوب آهن به حساب می‌آید، معمولا در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت و 90 دقیقه برای این تیم بازی می‌کرد اما با بدشانسی روبه‌رو شد و به‌دلیل آسیب‌دیدگی عضله پا در برخی بازی‌ها نتوانست 90دقیقه در زمین حضور داشته باشد. ماچادو به خاطر مصدومیت تا حدودی دچار افت شد و دیگر درخشش ابتدای فصل را نداشت. با وجود این، ماچادو بازیکن خارجی موفق در ترکیب ذوب آهن به حساب می‌آمد.

ایگور کاسترو نیز نمایش قابل‌قبولی در ذوب آهن داشت؛ او که با ذوب آهن روزهای بهتری را سپری کرده، امسال مجبور شد در تیمی بازی کند که نشانی از گذشته خود ندارد. در فصلی که ذوب‌آهن به‌دلیل مشکلات مالی افت کرده، کاسترو بازهم در ترکیب ذوب آهن درخشید. او هم گرچه مثل گذشته نبود ولی جزو بازیکنان خارجی موفق این تیم به حساب می‌آید. این بازیکنان خارجی در ترکیب تیم‌های مختلف البته در شرایطی می‌درخشند که بازیکنان غیر ایرانی زیادی هر ساله در لیگ برتر فوتبال ایران بازی می‌کنند و در میان آنها تنها تعداد کمی عملکرد قابل‌قبولی دارند.

کد خبر 156762

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز