گروه اقتصادی: با گذشت چند روز از ابلاغ مصوبه کار‌گروه تنظیم بازار مبنی بر الزام دامداران و کارخانه‌های لبنی برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات خبری از کاهش قیمت‌ها نیست.

شیر

به گزارش خبرنگار ما، نرخ شیر و لبنیات از تیر ماه امسال تا‌کنون در حالی رشد 27‌درصدی را تجربه کرده که مصوبه چندی پیش کار‌گروه تنظیم بازار بر نرخ 630‌تومانی شیر خام، افزایش حداکثر 9‌درصدی قیمت لبنیات و الزام تولید‌کنندگان شیر و لبنیات به بازگشت قیمت‌ها تأکید کرده بود. دستگاه‌های نظارتی هم از برخورد با متخلفین خبر می‌دهند.

خبری از حمایت نیست

اما دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به نارضایتی دامداران و کارخانه‌های لبنی از نرخ مصوب کار‌گروه تنظیم بازار به خبرنگار ما گفت: هنوز حمایت‌های دولت مبنی بر عرضه یک میلیون تن علوفه با نرخ دولتی به گاوداری‌ها و ارائه ارز مرجع با نرخ 1126‌تومانی برای خرید مواداولیه بسته بندی به صنایع لبنی محقق نشده است.

رضا باکری با بیان اینکه صنایع لبنی با افزایش حداقل 15‌درصدی قیمت‌ها و تولید‌کنندگان شیر با نرخ حداقل 680‌تومانی شیر خام قادر به ادامه تولید هستند، افزود: این در حالی است که کارگروه تنظیم بازار نرخ 630‌تومانی شیر خام و افزایش قیمت مجموع سبد لبنیات به میزان 8‌درصد و افزایش 3محصول تا سقف 9‌درصد را ابلاغ و تولید‌کنندگان را ملزم به بازگشت به قیمت‌های گذشته کرده است.

چند روز طول می‌کشد

این در حالی است که مدیرکل محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با استناد به گفته کارخانه‌های لبنی مبنی بر آغاز فرایند بازگشت قیمت‌ لبنیات به خبرنگار ما گفت: براساس مصوبه کار‌گروه تنظیم بازار کارخانه‌های لبنی باید نرخ‌های قبلی خود را با ابلاغیه اخیر مبنی بر افزایش حداکثر 9‌درصدی قیمت لبنیات تعدیل کنند.باید پذیرفت که بازگشت قیمت‌ همه محصولات لبنی چند روزی طول می‌کشد.

وی افزود: دامداران ملزم به تحویل شیر خام به نرخ 630‌تومانی مصوب هستند و از سوی دیگر کارخانه‌های لبنی مجاز به خرید شیر خام بیش از نرخ مصوب نبوده و حق ندارند با استناد به این امر قیمت‌ها را بیش از میزان مصوب افزایش دهند.

کد خبر 159777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز