سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: چانه‌زنی برای تعیین قیمت شیر و لبنیات و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها موجب شده تا میانگین مصرف شیر در کشورمان کمتر از نصف سرانه مصرف جهانی باشد.

میانگین مصرف سرانه شیر در کشورمان در حالی 89 لیتر و نصف میانگین مصرف جهانی است که تامین سلامتی مردم با مصرف 150لیتر شیر حاصل شده و در برنامه پنجم توسعه نیز این میانگین 168لیتر پیش‌بینی شده است.طی چند سال اخیر خودکفایی در تولید شیر در حالی بارها وعده داده شده که اکنون کارخانه‌های لبنی با غیر واقعی خواندن آمارهای اعلام شده از کمبود شیر خام در کشور خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، اکنون استاندارد جهانی مصرف شیر دنیا ۲۴۰لیتر، در اروپا ۳۵۰، در فرانسه۴۰۰ و در برخی کشورهای اروپای غربی ۵۰۰ لیتر است اما سرانه مصرف شیر در کشورمان از ۸۹ لیتر فراتر نرفته است،همچنین در برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف ۱۶۸کیلوگرم پیش‌بینی شده؛ یعنی قرار است در پایان سال۹۳ مصرف سرانه کشور به این میزان برسد. این در حالی است که اکنون آمارهای تولید شیر در کشور از6.5تا9.5 میلیون تن متغیر بوده و با این ارقام فاصله زیادی دارد.

کارشناسان تغذیه و بهداشت معتقدند که برای تامین سلامتی هر فرد حداقل سرانه مصرف باید ۱۵۰کیلوگرم باشد، بنابراین با احتساب جمعیت74.5 میلیون نفری، میزان تولید شیر کشور برای رسیدن به خودکفایی باید به 11میلیون و 175هزار تن برسد تا بتوانیم سخن از خودکفایی به میان آوریم.

کد خبر 156886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز