سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعداد زیادی از مردم با تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در دانمارک، از برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده و خواستار توقف دخالت آمریکا در خاورمیانه شده‌اند.

دانمارک

به گزارش پرس تی وی، تظاهرکنندگان، که بیشتر آن‌ها ایرانی و مسلمانان ساکن کوپنهاگ بودند، در جریان تظاهرات روز یک‌شنبه (۱۶ بهمن، ۵ فوریه) پرچم جمهوری اسلامی ایران و همچنین پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: انرژی هسته‌ای برای همه کشورها.

تظاهرکنندگان همچنین از آمریکا و متحدان اروپایی این کشور خواستند با اعمال تحریم و محدودیت‌های اقتصادی، مانع پیشرفت علمی ایران نشوند.

معترضان همچنین در پایان این تظاهرات بیانیه‌ای را منتشر کردند و در آن اتهامات غرب مبنی بر این‌که ایران به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود است، رد کردند.

در این بیانیه همچنین اعمال فشار و تحریم علیه جمهوری اسلامی غیرقانونی و ناعادلانه خوانده شده است.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که فعالان ضد جنگ در آمریکا و کانادا نیز با برگزاری تظاهرات، به سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران اعتراض کرده‌اند.

تظاهرات ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، در دست کم ۶۰ شهر آمریکا از جمله واشنگتن دی‌سی، نیویورک، بوستون، شیکاگو، فیلادلفیا و سان فرانسیسکو برگزار شد.

همچنین در شهرهای کالگری و ونکوور کانادا نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.

تظاهرکنندگان ضمن انتقاد و مخالفت با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، گفتند که چنین اقداماتی، می‌تواند عواقب وخیمی مانند تشدید جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا را در پی داشته باشد.

فعالان همچنین خواستار پایان تحریم‌ها علیه تهران شده و این اقدامات را به منزله جنگ علیه مردم ایران قلمداد کردند.

ده‌ها معترض نیز با تجمع در مقابل کاخ سفید در واشنگتن دی‌سی، شعار دادند، نه جنگ؛ نه تحریم و ایران یک دولت مستقل است.

آمریکا، اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند. واشنگتن و تل آویو مکررا تهران را با گزینه حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران تهدید کرده‌اند.

ایران می‌گوید، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق توسعه و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای را دارد.

بازرسان آژانس تاکنون چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران برای ساخت سلاح‌های اتمی باشد، پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 159689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز