همشهری‌آنلاین: استاندار قم در مراسم افتتاح چند طرح مهم گمرکی، از پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد نخستین بندر خشک گمرکی کشور در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خبر داد.

کانتینر

به گزارش اکونیوز، همزمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر و در مراسمی با حضور استاندار قم، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل گمرک کشور و جمعی از مسولان چند طرح گمرکی در قم افتتاح و کلنگ زنی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین موسی‌پور در این مراسم طی سخنانی با بیان این که امروز دشمن نبرد تمام عیار اقتصادی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده است تصریح کرد: در چنین شرایطی باید با تمام قوا ، امکانات و ابزار و اتخاذ آرایش جنگی متناسب یک نبرد اقتصادی و حفظ وحدت و هوشیاری وارد این عرصه مهم مبارزه شد.

وی با اشاره به تدبیر و هوشمندی مقام معظم رهبری در انتخاب عنوان سال جهاد اقتصادی خاطرنشان کرد: این مساله بینش عمیق و شناخت دقیق و درست ایشان نسبت به سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های دشمنان را نشان می‌دهد.

استاندار قم از افزایش حجم صادرات غیرنفتی سخن گفت و افزود: در 10 ماهه سال جاری صادرات غیر نفتی کشور به رقمی بالغ بر 35 میلیارد دلار رسید که علامت مثبتی از ناکارآمدی فشارهای اقتصادی و تحریم کشورهای غربی است.

موسی پور با اشاره به نقش مهم مراکز اقتصادی در شرایط فعلی، از دست اندرکاران امور گمرکی به عنوان مرزبانان جبهه های اقتصادی نام برد و گفت: فعالان این عرصه باید افرادی آموزش دیده، امین، معتقد و مجهز به ابزارهای روز و مدرن باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مناسب گمرکی در قم اشاره و تصریح کرد: عواملی چون نزدیکی به بازارهای عمده صنعت و مصرف، قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور، برخورداری از امکانات و خطوط ریلی و ترانزیت جاده‌ای و منطقه اقتصادی سلفچگان قم را به یکی از مناطق مستعد در زمینه فعالیت های گمرکی تبدیل کرده است.

این مقام مسئول گفت: گمرک قم علیرغم تحریم‌های موجود با600 میلیارد تومان درآمد رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است.

استاندار قم با تاکید بر ضرورت انتقال بخشی از فعالیت های گمرک مرکزی به قم با توجه به ظرفیت‌های این استان، از پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد نخستین بندر خشک گمرکی کشور در قم خبر داد و افزود: با توجه به زمینه‌ها و امکانات مناسب در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان آمادگی برای ایجاد چنین بندری در قم وجود داشته و در این رابطه پیگیری های لازم نیز انجام گرفته است.

موسی پور افزود: ایجاد این بندر در کاهش زمان معطلی کشتی ها در هنگام تخلیه و بار گیری موثر بوده و به رونق و توسعه مسائل گمرکی کشور کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ترانزیت کالاهای اساسی، خواستار لغو ضمانت های بانکی برای تسهیل واردات این گونه کالاها شد.

استاندار قم در پایان گمرک استان قم را یکی از گمرکات فعال و پرکار کشور دانست و بر لزوم توجه جدی مسولان گمرک کشور به نیازها، امکانات و تامین اعتبارات مورد نیاز گمرگ استان تاکید کرد.

لازم به یاد آوری است انبار بزرگ 2300 متری گمرک، طرح بازگشایی درب گمرک به رآهن وسیستم مکانیزه اظهار از راه دور سه طرح مهم گمرکی بودند که با حضور استاندار قم و دیگر مسولان افتتاح و به بهره برداری رسید. همچنین عملیات اجرایی ساخت محوطه تخلیه کانتینری 6 هزار متری گمرک قم آغاز شد.

کد خبر 159666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز