شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

تحقیق وتفحص‌های بلاتکلیف از نهادها و ارگان‌ها یکی از محوری‌ترین انتقادات به مجلس هشتم است.

بعضی از این تحقیق و تفحص‌ها با وجود اینکه نزدیک به 18 ماه زمان و هزینه برای آن صرف شده، سرنوشتی نامعلوم پیدا کرده‌اند؛ تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور از این نمونه هستند. این هفته 12 گزارش و درخواست تحقیق و تفحص از کمیسیون‌های مختلف مجلس در صحن علنی رای‌گیری می‌شود. ‌ درباره سرانجام تحقیق و تفحص‌ها با محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ظاهرا این هفته مجلس رای‌گیری درباره 12 گزارش و درخواست تحقیق و تفحص را در دستور کار دارد، فرصت بررسی این گزارش‌ها در 3 جلسه وجود دارد؟

بستگی به فرصت‌هایی دارد که در اختیار صحن خواهد بود. طبیعتا اگر این هفته هم فرصت نشود در هفته‌های بعد این گزارش‌ها قرائت می‌شود.

  • بعد از این همه فرصتی که مجلس از دست داده، چرا درست در هفته آخری که مجلس پیش از انتخابات نهم جلسه دارد قرائت این گزارش‌ها به صحن می‌آید؟

با توجه به اینکه این گزارش‌ها تقریبا همزمان به هیات رئیسه ارائه شده‌اند در ماه‌های پایانی دوره هشتم شاهد قرائت تعداد بیشتری از گزارش‌های تحقیق و تفحص هستیم.

  • اما در فهرستی که در دستور کار مجلس قرار گرفته خبری از تحقیق و تفحص‌های مهم‌تر مثل تحقیق از سازمان تامین اجتماعی یا شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور نیست؟

این را باید از کمیته‌های تحقیق و تفحص سؤال کنید که دلیل تاخیرشان در ارائه گزارش‌ها چیست.

  • اما هیات رئیسه مدتی پیش جلسه‌ای گذاشته بود و برای کمیته‌های تحقیق و تفحص ضرب‌الاجل تعیین کرد که گزارش‌های تحقیق و تفحص را ارائه بدهند. ظاهرا کمیته‌ها نسبت به این ضرب‌الاجل توجهی نکرده‌اند.

 آقای سبحانی نیا بنا شد که پیگیری‌ها را انجام بدهد و از کمیته‌های تحقیق و تفحص گزارش‌ها را بخواهد.

  • پس یعنی پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداده است؟

چرا الان که این گزارش‌ها آماده شده‌اند نتیجه همان پیگیری‌هاست.

  • پس چرا تحقیق و تفحص‌های قدیمی‌تر که در سال دوم مجلس به تصویب رسیده بودند هنوز آماده نیستند؟

دلیل تاخیر را از کمیته‌ها باید سؤال کنید.

کد خبر 159382
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز