همشهری آنلاین: اخترشناسان موفق به کشف سیاره‌ای جدید شدند که می‌تواند یکی از بهترین کاندیداهای فراخورشیدی برای میزبانی از حیات باشد

سیاره سنگی شبیه زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، این سیاره مانند زمین سیاره‌ای سنگی بوده و در منطقه‌ای قابل سکونت از مدار ستاره‌اش در حرکت است، جایی که حرارت برای وجود آب مایع بر روی سطح سیاره کاملا مناسب است.

به گفته اخترشناسان درجه حرارت بر روی این سیاره بسیار به زمین نزدیک است. این سیاره با استفاده از اطلاعات به ثبت رسیده تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا رصد شده است، این اطلاعات میزان نوسانات در حرکت ستاره‌ها را تحت تاثیر کشش گرانشی سیاره‌هایی که در مدار ستاره در حرکت‌اند، محاسبه می‌کند.

جرم سیاره جدید 4.5 برابر زمین است و در مدار ستاره‌ای به نام GJ 667C در فاصله 22 سال نوری از زمین در حرکت است، 22 سال نوری در مقیاس زمان کیهانی فاصله‌ای بسیار نزدیک بوده و می‌توان این ستاره را همسایه زمین برشمرد.

سیاره سنگی جدید به همان اندازه از ستاره‌اش نور جذب می‌کند که زمین از خورشید، این سیاره به گفته اخترشناسان در مدار ستاره‌ای در حرکت است که عضو سامانه خورشیدی سه ستاره ای است، اما دیگر ستاره‌های این سامانه در فواصل بسیار دورتری قرار دارند.

more  آشنایی با منظومه شمسی

این ستاره‌ها از ساختار شیمیایی متفاوتی برخوردارند و عناصری سنگین‌تر از هلیوم، مانند آهن، کربن و سیلیکون در آنها کمیاب است. ردیابی چنین سیاره‌ای به این نزدیکی و به این سرعت، نشان می‌دهد کهکشان راه شیری مملو از میلیاردها سیاره سنگی قابل سکونت است و همچنین به آن معنی است که سیاره‌های قابل سکونت می‌توانند در محیط‌های متنوعی به وجود بیایند.

محققان بر این باورند که در این سیستم سه ستاره‌ای جدید یک سیاره گازی و یک ابرزمین نیز وجود داشته باشد که برای تایید وجود این دو سیاره، به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

کد خبر 159276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز